اللغة العربية في وسائل التواصل الاجتماعي بين مآلات الاضمحلال ومقومات الصمود: دراسة ميدانية لعينة من مستخدمي الفيسبوك من طلبة قسم اللغة العربية

Other Title(s)

The Arabic language in social media between the consequences of decay and the elem ents of resilience: a field study of a sample of Facebook users from the students of the Arabic language department at Ahmed Zabana Relizan University

Time cited in Arcif : 
2

Author

بلعباس، يوسف

Source

مجلة الرسالة للدراسات و البحوث الإنسانية

Issue

Vol. 7, Issue 2 (30 Apr. 2022), pp.729-755, 27 p.

Publisher

Université Larbi Tébessi-Tébessa Faculté des Sciences Humaines et Sociales

Publication Date

2022-04-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

27

Main Subjects

Media and Communication

Topics

Abstract AR

تتناول الدراسة تأثيرات الفيسبوك على اللغة العربية، حيث تكشف عن مدى تغيير أو تعزيز في مستوى اللغة في دردشات الشباب على الفيسبوك، ، فلقد سمح الخليط اللغوي الجديد من الرموز و الأحرف و الأرقام و اللهجة العامية إلى استحداث لغة جديدة غريبة تعبر في جوهرها عن فقدان الهوية و إفراغ اللغة من قيمتها، أطلق عليها اللغة الفيسبوكية، و يراها مستخدمو شبكات التواصل الاجتماعي سهلة و سريعة و مفهومة.

اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، و استخدمت أداة الاستبيان لجمع المعلومات عن عينة مقصودة قوامها 100 طالب و طالبة من كلية اللغة و الآداب قسم اللغة العربية بغليزان، وتوصلت الدراسة إلى وجود تأثيرات عميقة تهدد اللغة العربية، و يشكل الفيسبوك خطرا ينذر بسوء على مستقبلها، بسبب الاستخدام المتزايد في حجم الكتابة المختلطة وتوظيفها في أشكال التفاعل و الدردشة

Abstract EN

The study deals with the effects of Facebook on the Arabic language, as it reveals the extent of a change or enhancement in the level of language in the chats of young people on Facebook.

The new linguistic mixture of symbols, letters, numbers and colloquial dialect allowed the creation of a new, strange language that expresses in essence the loss of identity and emptying the language from Its value, called the Facebook language, and users of social networks see it as easy, fast and understandable.

The study relied on the descriptive analytical approach, and used the questionnaire tool to collect information on a intended sample of 100 male and female students from the Faculty of Language and Arts, Department of Arabic Language in Relizane.

The volume of mixed writing and its use in the forms of interaction and chat.

American Psychological Association (APA)

بلعباس، يوسف. 2022. اللغة العربية في وسائل التواصل الاجتماعي بين مآلات الاضمحلال ومقومات الصمود: دراسة ميدانية لعينة من مستخدمي الفيسبوك من طلبة قسم اللغة العربية. مجلة الرسالة للدراسات و البحوث الإنسانية،مج. 7، ع. 2، ص ص. 729-755.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1381726

Modern Language Association (MLA)

بلعباس، يوسف. اللغة العربية في وسائل التواصل الاجتماعي بين مآلات الاضمحلال ومقومات الصمود: دراسة ميدانية لعينة من مستخدمي الفيسبوك من طلبة قسم اللغة العربية. مجلة الرسالة للدراسات و البحوث الإنسانية مج. 7، ع. 2 (نيسان 2022)، ص ص. 729-755.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1381726

American Medical Association (AMA)

بلعباس، يوسف. اللغة العربية في وسائل التواصل الاجتماعي بين مآلات الاضمحلال ومقومات الصمود: دراسة ميدانية لعينة من مستخدمي الفيسبوك من طلبة قسم اللغة العربية. مجلة الرسالة للدراسات و البحوث الإنسانية. 2022. مج. 7، ع. 2، ص ص. 729-755.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1381726

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-1381726