انعكاس المتغيرات الإقليمية الجديدة على السلم الاجتماعي

Other Title(s)

The effect of new regional variables on social peace

Author

الموسوي، نورس أحمد كاظم

Source

مجلة حمورابي للدراسات

Issue

Vol. 11, Issue 42 (30 Jun. 2022), pp.25-38, 14 p.

Publisher

Hammurabi Center for Researches and Strategic Studies

Publication Date

2022-06-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

14

Main Subjects

Sociology and Anthropology and Social Work

Abstract AR

تشهد المتغيرات الإقليمية منذ بداية التسعينات عددا من التحولات الجديدة التي كان معظمها انعكاسا للتطورات التي حصلت في الساحة الدولية، و أكدت تلك المتغيرات الأهمية الاستراتيجية للمنطقة لما تملكه من مقومات بشرية و اقتصادية فاعلة، و أدت التحولات الجديدة في البيئة الإقليمية بين طياتها تحديات كبيرة اتخذت اشكال سياسية و أخرى ذات طبيعة امنية انعكست بشكل سلبي على الواقع الاجتماعي، إذ برزت العديد من التدخلات و الأطماع الخارجية التي تؤثر بالمجمل على مستقبل السلم الاجتماعي سواء في العراق أو المنطقة.

في ضوء ما تقدم و من أجل الإحاطة بموضوع البحث سنقسمه وفقا للتقسيم الثنائي إلى مبحثين، يسبقهما مقدمة، سنتناول في المبحث الأول الأطار المفاهيمي للسلم الاجتماعي، و نخصص المبحث الثاني لأبعاد المتغيرات الإقليمية الجديدة المؤثرة على استقرار السلم الاجتماعي.

و سنختم بحثنا هذا بمجموعة من الإستنتاجات و المقترحات، و التي لها أهميتها على الصعيدين النظري و العملي.

Abstract EN

Since the early nineties, the regional changes have witnessed a number of new transformations, most of which were a reflection of the developments that took place in the international arena.

The nature of security reflected negatively on social reality, as many for- eign interventions and ambitions emerged that affected the overall future of social peace, whether in Iraq or the region.

In light of the foregoing, and in order to understand the topic of the research, we will divide it according to the binary division into two sections, preceded by an introduction.

We will conclude this research with a set of conclusions and suggestions, which are important on both the theoretical and practical levels.

American Psychological Association (APA)

الموسوي، نورس أحمد كاظم. 2022. انعكاس المتغيرات الإقليمية الجديدة على السلم الاجتماعي. مجلة حمورابي للدراسات،مج. 11، ع. 42، ص ص. 25-38.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1382548

Modern Language Association (MLA)

الموسوي، نورس أحمد كاظم. انعكاس المتغيرات الإقليمية الجديدة على السلم الاجتماعي. مجلة حمورابي للدراسات مج. 11، ع. 42 (حزيران 2022)، ص ص. 25-38.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1382548

American Medical Association (AMA)

الموسوي، نورس أحمد كاظم. انعكاس المتغيرات الإقليمية الجديدة على السلم الاجتماعي. مجلة حمورابي للدراسات. 2022. مج. 11، ع. 42، ص ص. 25-38.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1382548

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-1382548