دور وأهمية البنى التحتية لتكنولوجيا المعلومات والاتصال في تعزيز أعمال التجارة الإلكترونية في الجزائر

Other Title(s)

The role and importance of ICTs in promoting electronic commerce in Algeria

Joint Authors

حجماوي توفيق
ابن عاتق، حنان

Source

مجلة اقتصاديات الأعمال و التجارة

Issue

Vol. 7, Issue 1 (31 Mar. 2022), pp.137-149, 13 p.

Publisher

University of Mohammed Boudiaf M'sila Faculty of Economics Business and Management Sciences

Publication Date

2022-03-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

13

Main Subjects

Economy and Commerce
Information Technology and Computer Science

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الورقة البحثية بشكل رئيسي إلى مناقشة و إبراز دور و أهمية تكنولوجيا المعلومات و الاتصال و خدماتها في تعزيز أعمال التجارة الإلكترونية في الجزائر، و معرفة مدى جاهزيتها لذلك من خلال استغلال الفرص التي يتيحها الاقتصاد الرقمي من أجل دعم أهداف التنمية.

و بما أن التجارة الالكترونية في الجزائر لا تزال في مراحلها الأولى، وفي ظل وجود فجوة رقمية كبيرة بينها و بين العديد من الدول؛ فإن الأمر يتطلب صياغة استراتيجيات و خطط وطنية تفضي إلى تقليص هذه الفجوة، و من ثم العمل على بناء منظومة تجارة الكترونية تسمح بتحويل الجزائر إلى سوق تجارة الكترونية نشط و فعال، وذلك من خلال تطوير البنية التحتية لتكنولوجيا المعلومات و الاتصال، فضلا عن العمل على تحسين كفاءة وجودة الخدمات اللوجستية، و العمل على انشاء نظام دفع إلكتروني فعال و ملائم لطبيعة و متطلبات التجارة الالكترونية من بطاقات ائتمانية ووسائل التعاملات الالكترونية الأخرى

Abstract EN

This paper aims to discuss the role of Information and communications technology (ICT) and its services in promoting e-commerce business in Algeria, and also have an idea on the extent of its readiness for this by exploiting the opportunities offered by the digital economy in order to support development goals.

Since e-commerce in Algeria is still in its early stages, and in light of a large digital gap between it and many countries.

So, it is necessary to set up national strategies that lead to reducing this gap, and then working to build an e-commerce system that allows transforming Algeria into an active and effective e-commerce market, through the development of infrastructure's (ICT), and working to establish an effective electronic payment system that is appropriate to the nature and requirements of electronic commerce in terms of credit cards and other means of electronic transactions.

American Psychological Association (APA)

حجماوي توفيق وابن عاتق، حنان. 2022. دور وأهمية البنى التحتية لتكنولوجيا المعلومات والاتصال في تعزيز أعمال التجارة الإلكترونية في الجزائر. مجلة اقتصاديات الأعمال و التجارة،مج. 7، ع. 1، ص ص. 137-149.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1386326

Modern Language Association (MLA)

حجماوي توفيق وابن عاتق، حنان. دور وأهمية البنى التحتية لتكنولوجيا المعلومات والاتصال في تعزيز أعمال التجارة الإلكترونية في الجزائر. مجلة اقتصاديات الأعمال و التجارة مج. 7، ع. 1 (آذار 2022)، ص ص. 137-149.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1386326

American Medical Association (AMA)

حجماوي توفيق وابن عاتق، حنان. دور وأهمية البنى التحتية لتكنولوجيا المعلومات والاتصال في تعزيز أعمال التجارة الإلكترونية في الجزائر. مجلة اقتصاديات الأعمال و التجارة. 2022. مج. 7، ع. 1، ص ص. 137-149.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1386326

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-1386326