عادات العقل لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية

Other Title(s)

Habits of mind among the excelling students in secondary education

Joint Authors

هلايلي، يسمينة
شبي، إيمان

Source

مجلة دراسات في سيكولوجية الانحراف

Issue

Vol. 7, Issue 1 (30 Apr. 2022), pp.731-750, 20 p.

Publisher

University of Batna 1 Hadj Lakhdar Laboratory of Psychological Applications in the Prision Setting

Publication Date

2022-06-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

20

Main Subjects

Educational Sciences

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة الى التعرف على مستوى امتلاك التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية لعادات العقل، و كذا الكشف عن الفروق في عادات العقل بين التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية تبعا لمتغيري الجنس ( ذكور، إناث) و التخصص الدراسي (أدبي، علمي)، و قد اعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، و شملت عينة الدراسة على (144) تلميذ و تلميذة من المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية تم اختيارهم بطريقة قصدية، و بالاستناد على مقياس عادات العقل الذي تكون من 16 بعد (عادة عقلية)، وقد تمت المعالجة الإحصائية ببرنامج الحزم الإحصائية "SPSS" نسخة 20، و قد توصلت الدراسة الى النتائج التالية : _ امتلاك التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية لمستوى مرتفع من عادات العقل.

_ عدم وجود فروق في عادات العقل بين التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية تعزى لمتغيري الجنس ( ذكور، إناث) و التخصص الدراسي ( أدبي، علمي).

Abstract EN

This stady aimed to identify the level of possession of habits of mind by the excelling students in secondary education .

As well as reveal the differences in the habits of mind among the excelling students in secondary education according to the variables of the gender ( males, females ) and academic specialization ( literary, scientific) , to achieve this , the descriptive analytical approach was used The stady sample consisted of (144) male and female of excelling students in secondary education they were chosen intentionally .Habits of mind questionnaire is based on , it consisted of 16dimensions (habit of mind) .

The statistical treatment was conducted using “spss” v20 .The study reached the following results: _ The excelling students in secondary education have a high level of habits of mind .

_ There are no differences in habits of mind among the excelling students in secondary education to the variables of gender ( male, female) and academic specialization ( literary , scientific) .

American Psychological Association (APA)

شبي، إيمان وهلايلي، يسمينة. 2022. عادات العقل لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية. مجلة دراسات في سيكولوجية الانحراف،مج. 7، ع. 1، ص ص. 731-750.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1388448

Modern Language Association (MLA)

شبي، إيمان وهلايلي، يسمينة. عادات العقل لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية. مجلة دراسات في سيكولوجية الانحراف مج. 7، ع. 1 (2022)، ص ص. 731-750.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1388448

American Medical Association (AMA)

شبي، إيمان وهلايلي، يسمينة. عادات العقل لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية. مجلة دراسات في سيكولوجية الانحراف. 2022. مج. 7، ع. 1، ص ص. 731-750.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1388448

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 749-750

Record ID

BIM-1388448