درجة الاستثمار التربوي في برامج الدراسات العليا في الجامعات الأردنية في ضوء الثورة الصناعية الرابعة

Joint Authors

بنات، تهاني محمود
الزبون، محمد سليم عودة

Source

مجلة كلية التربية

Issue

Vol. 38, Issue 5، ج. 1 (31 May. 2022), pp.150-172, 23 p.

Publisher

Assiut University Faculty of Education

Publication Date

2022-05-31

Country of Publication

Egypt

No. of Pages

23

Main Subjects

Educational Sciences

Topics

Abstract AR

هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة الاستثمار التربوي في برامج الدراسات العليا في الجامعات الأردنية في ضوء الثورة الصناعية الرابعة و استخدم الباحثان المنهج المسحي لجمع البيانات من عينة الدراسة التي تكونت من (608) ممثلة بـ (۲۰۸) عضو هيئة التدريس و (400) طالبا و طالبة من طلبة الدراسات العليا في الجامعات الأردنية الحكومية.

و أشارت النتائج إلى أن واقع الاستثمار التربوي في برامج الدراسات العليا في الجامعات الأردنية في ضوء الثورة الصناعية الرابعة من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية و الطلبة جاء بدرجة متوسطة أن التحديات التي تواجه الاستثمار التربوي في برامج الدراسات العليا في الجامعات الأردنية في ضوء الثورة الصناعية الرابعة من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية و الطلبة جاءت بدرجة متوسطة و في ضوء النتائج توصي الدراسة بزيادة الوعي بالاستثمار التربوي في برامج الدراسات العليا في الجامعات.

Abstract EN

The study aimed to reveal the degree of educational investment in graduate programs in Jordanian universities in light of the fourth industrial revolution and the researchers used the survey curriculum to collect data from the sample of the study, which was formed from (628) represented by (228) faculty members and (422) students and students of graduate students in Jordanian public universities.

the results indicated that the reality of educational investment in graduate programs in Jordanian universities in light of the fourth industrial revolution from the point of view of faculty members and students came to an average extent that the challenges facing educational investment in graduate programs in Jordanian universities in light of the fourth industrial revolution from the point of view of faculty members and students came to an average degree and in light of the results the study recommends increasing awareness of educational investment in graduate programs in universities.

American Psychological Association (APA)

بنات، تهاني محمود والزبون، محمد سليم عودة. 2022. درجة الاستثمار التربوي في برامج الدراسات العليا في الجامعات الأردنية في ضوء الثورة الصناعية الرابعة. مجلة كلية التربية،مج. 38، ع. 5، ج. 1، ص ص. 150-172.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1409017

Modern Language Association (MLA)

بنات، تهاني محمود والزبون، محمد سليم عودة. درجة الاستثمار التربوي في برامج الدراسات العليا في الجامعات الأردنية في ضوء الثورة الصناعية الرابعة. مجلة كلية التربية مج. 38، ع. 5، ج. 1 (أيار 2022)، ص ص. 150-172.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1409017

American Medical Association (AMA)

بنات، تهاني محمود والزبون، محمد سليم عودة. درجة الاستثمار التربوي في برامج الدراسات العليا في الجامعات الأردنية في ضوء الثورة الصناعية الرابعة. مجلة كلية التربية. 2022. مج. 38، ع. 5، ج. 1، ص ص. 150-172.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1409017

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 171-172

Record ID

BIM-1409017