أثر إدارة المعرفة على الميزة التنافسية من خلال رأس المال البشري في المستشفيات الأردنية الخاصة في إربد

Other Title(s)

The impact of knowledge management on competitive advantage through the human capital at Jordanian private hospitals in Irbid

Joint Authors

هزايمة، علي أحمد فايز
الساعد، رشاد محمد

Source

مجلة البحوث و الدراسات الاقتصادية

Issue

Vol. 25, Issue 9 (30 Jun. 2022), pp.494-520, 27 p.

Publisher

Higher Institute for Science and Technology-Derna (Previously) / Libyan Academy for Postgraduate Studies-Derna (Currently)

Publication Date

2022-06-30

Country of Publication

Libya

No. of Pages

27

Main Subjects

Business Administration
Economy and Commerce

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر إدارة المعرفة على الميزة التنافسية من خلال رأس المال البشري في المستشفيات الأردنية الخاصة في إربد.

استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي للتعامل مع البيانات التي تصف المجتمع المبحوث، و قد تم استخدام الاستبانة في جمع البيانات المتعلقة بمتغيرات الدراسة، حيث تم جمع البيانات المتعلقة بمتغيرات الدراسة و تحليلها بواسطة برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) و برنامج (Smart Pls 3).

قام الباحثان باستخدام أسلوب المدمج الشامل بحيث تكونت عينة الدراسة من (58) من جميع المديرين الذين يعملون في المستويات الإدارية الثلاثة (العليا، و الوسطى، و الدنيا) في (7) مستشفيات خاصة في محافظة إربد، و يشكلون ما نسبته (90.6%) من عينة الدراسة.

و قد توصلت الدراسة إلى وجود أثر جزئي لإدارة المعرفة بأبعادها (توليد المعرفة، توزيع المعرفة، تطبيق المعرفة) على الميزة التنافسية بأبعادها (تقديم خدمات جديدة، تحسين الجودة، السرعة في تقديم الخدمات) من خلال رأس المال البشري في المستشفيات الأردنية الخاصة في إربد.

و أظهرت النتائج أنه لا يوجد تأثير لبعد تخزين المعرفة على الميزة التنافسية من خلال رأس المال البشري في المستشفيات الأردنية الخاصة في إربد.

و قد أوصت الدراسة بالاهتمام في مجال تخزين المعرفة إضافة إلى (توليد المعرفة، توزيع المعرفة، تطبيق المعرفة) في المستشفيات الأردنية الخاصة في إربد.

Abstract EN

This study aims to identify the impact of knowledge management on competitive advantage through the human capital at Jordanian private hospitals in Irbid.

the researcher used the analytical descriptive approach to deal with the data describing the population; the questionnaire was used to in collecting the data on the variables of study which was analyzed by statistical package for social science program (SPSS) and (smart Pls 3) program.

the researcher used the comprehensive survey method where consisted of (58) of all managers working in the three administrative levels (upper, middle and lower) in (7) private hospitals in the governorate of Irbid which represent (90.6%) of the study sample.

the study found a partial impact of knowledge management with its dimensions (knowledge generation, knowledge distribution and knowledge application) on competitive advantage with its dimensions (providing new services, improving quality and speed of service delivery) through the human capital at Jordanian private hospitals in Irbid.

the study recommended attention to dimension of knowledge storage in addition to (knowledge generation, knowledge distribution and knowledge application) at Jordanian private hospitals in Irbid.

American Psychological Association (APA)

هزايمة، علي أحمد فايز والساعد، رشاد محمد. 2022. أثر إدارة المعرفة على الميزة التنافسية من خلال رأس المال البشري في المستشفيات الأردنية الخاصة في إربد. مجلة البحوث و الدراسات الاقتصادية،مج. 25، ع. 9، ص ص. 494-520.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1415182

Modern Language Association (MLA)

هزايمة، علي أحمد فايز والساعد، رشاد محمد. أثر إدارة المعرفة على الميزة التنافسية من خلال رأس المال البشري في المستشفيات الأردنية الخاصة في إربد. مجلة البحوث و الدراسات الاقتصادية مج. 25، ع. 9 (حزيران 2022)، ص ص. 494-520.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1415182

American Medical Association (AMA)

هزايمة، علي أحمد فايز والساعد، رشاد محمد. أثر إدارة المعرفة على الميزة التنافسية من خلال رأس المال البشري في المستشفيات الأردنية الخاصة في إربد. مجلة البحوث و الدراسات الاقتصادية. 2022. مج. 25، ع. 9، ص ص. 494-520.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1415182

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 518-520

Record ID

BIM-1415182