التأهيل الفني والمعرفي لمتخصصي المعلومات في المكتبات الجامعية في ظل البيئة الرقمية

Joint Authors

بشرى خالد محمد
الزهيري، طلال ناظم

Source

المجلة العراقية لدراسات المعلومات و التوثيق

Issue

Vol. 3, Issue 2 (30 Jun. 2021), pp.144-171, 28 p.

Publisher

Society of Information Libraries and Documentation Professionals

Publication Date

2021-06-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

28

Main Subjects

Library Sciences

Topics

Abstract AR

يهدف البحث إلى التعرف على أهم التطورات التي شهدتها البيئة الرقمية ومدى مواكبة المكتبات الجامعية العراقية لتلك التطورات، كما يهدف إلى حصر وتحديد المهارات التقنية النظرية والعملية التي يتطلبها العمل في المكتبات الجامعية وفقا للبيئة الرقمية والعمل الإلكتروني، فضلا عن تشخيص أسباب إخفاقات المكتبات الجامعية في التحول إلى نمط العمل الإلكتروني مع تركيز خاص على دور العاملين في: ذلك.

لذلك سعى البحث إلى وضع مقياس لمعرفة أسباب إخفاقات المستوى المهني للعاملين والمتخصصين في المكتبات الجامعية العراقية باتخاذ المكتبة المركزية للجامعة العراقية كنموذج بهدف الوصول إلى حلول تطويرية تتناسب مع متطلبات العمل في البيئة الرقمية.

ومن أهم النتائج التي خلص إليها البحث هي إجراء دورات تطويرية وتأهيلية للعاملين المتخصصين وغير المتخصصين في المكتبة المركزية للجامعة، واستحداث عددا من الخدمات الرقمية بهدف تقديم خدمات معلومات متطورة فيها، وأوصى البحث بضرورة قيام متخصصي هذه المكتبة بتنفيذ وإنجاز خدمات المستفيدين إلى جانب مهامهم الفنية، لتمكينهم من خدمة مجتمع المستفيدين وإرشادهم إلى كيفية الوصول إلى المصادر المطلوبة بالطرق التقليدية والإلكترونية، وضرورة استحداث شعبة للتعليم المستمر في المكتبة لغرض تدريب المستفيدين فضلا عن مساعدة العاملين في تطوير مهاراتهم، كما أوصى البحث بضرورة قيام وزاره التعليم العالي والبحث العلمي بتعيين المتخصصين في مجال المكتبات والمعلومات حصرا وتنسيبهم للعمل في المكتبات الجامعية.

Abstract EN

This research aims to identify the most important developments witnessed by the digital environment and the extent to which Iraqi university libraries keep pace with these developments.

the pattern of electronic work with a special focus on the role of workers in it, the research sought to develop a scale to find out the reasons for the failures of the professional level of workers and specialists in the Iraqi university libraries by taking the central library of the iraqi university as a model in order to reach developmental solutions commensurate with the requirements of work in the digital environment.

one of the most important results of the research is the holding of development and rehabilitation courses for specialized and non-specialized workers in the central library of the university, and the development of a number of digital services in order to provide advanced information services from serving the beneficiary community and guiding them to how to access the required resources by traditional and electronic methods, and the need to create a continuous education division in the library for the purpose of training beneficiaries as well as assisting workers in developing their skills.

the research also recommended the need for the ministry of higher education and scientific research to appoint specialists exclusively in the field of libraries and information and place them to work in university libraries.

American Psychological Association (APA)

الزهيري، طلال ناظم وبشرى خالد محمد. 2021. التأهيل الفني والمعرفي لمتخصصي المعلومات في المكتبات الجامعية في ظل البيئة الرقمية. المجلة العراقية لدراسات المعلومات و التوثيق،مج. 3، ع. 2، ص ص. 144-171.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1417365

Modern Language Association (MLA)

الزهيري، طلال ناظم وبشرى خالد محمد. التأهيل الفني والمعرفي لمتخصصي المعلومات في المكتبات الجامعية في ظل البيئة الرقمية. المجلة العراقية لدراسات المعلومات و التوثيق مج. 3، ع. 2 (حزيران 2021)، ص ص. 144-171.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1417365

American Medical Association (AMA)

الزهيري، طلال ناظم وبشرى خالد محمد. التأهيل الفني والمعرفي لمتخصصي المعلومات في المكتبات الجامعية في ظل البيئة الرقمية. المجلة العراقية لدراسات المعلومات و التوثيق. 2021. مج. 3، ع. 2، ص ص. 144-171.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1417365

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية: ص. 168-171

Record ID

BIM-1417365