واقع ممارسة الأنماط القيادية لدى قادة المدارس في مدينة نجران من وجهة نظر المعلمين

Other Title(s)

The reality of practicing leadership styles among school leaders in the city of Najran from the point of view of teachers

Joint Authors

الشريف، ناجي حسين ناجي
الفهادي، سالم راجح هادي

Source

المجلة العربية للعلوم التربوية و النفسية

Issue

Vol. 6, Issue 30 (31 Oct. 2022), pp.259-302, 44 p.

Publisher

The Arab Institution for Education Science and Art

Publication Date

2022-10-31

Country of Publication

Egypt

No. of Pages

44

Main Subjects

Educational Leadership and Foundations

Topics

Abstract AR

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع ممارسة مديري المدارس في مدينة نجران للأنماط القيادية، و اتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، و تكونت (245) معلما و معلمة خرجت الدراسة بنتائج أبرزها وجود تقارب في درجة موافقة أفراد الدراسة من معلمي و معلمات التعليم العام في مدينة نجران حيث تراوحت متوسطاتهم الحسابية من (3.87 إلى 4.24) و هذه المتوسطات تقع بالفئة الرابعة و الخامسة من فئات المقياس المتدرج الخماسي و التي تتراوح درجاتها بين (موافق / موافق بشدة)، و وجود تفاوت في درجة موافقة أفراد الدراسة من معلمي و معلمات التعليم العام في مدينة نجران حيث تراوحت متوسطاتهم الحسابية من (2.30 إلى 3.18) و هذه المتوسطات تقع بالفئة الثانية و الثالثة من فئات المقياس المتدرج الخماسي و التي تتراوح درجاتها بين (غير موافق / محايد) بالنسبة لأداة الدراسة، ووجود تفاوت في درجة موافقة أفراد الدراسة من معلمي و معلمات التعليم العام في مدينة نجران حيث تراوحت متوسطاتهم الحسابية من (2.14 إلى 3.11) و هذه المتوسطات تقع بالفئة الثانية و الثالثة من فئات المقياس المتدرج الخماسي و التي تتراوح درجاتها بين (غير موافق / محايد)، و وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05)، بين استجابات أفراد عينة الدراسة نحو محور واقع ممارسة النمط الديمقراطي لدى قادة المدارس تعزى لمتغير المؤهل العلمي، و قد تبين من خلال متوسطات الرتب أن هذه الفروق لصالح أفراد الدراسة من المعلمين الذين مؤهلهم بكالوريوس.

Abstract EN

The study aimed to identify the reality of the practice of leadership styles by school principals in the city of Najran, and the study followed the descriptive survey method, and it consisted of 245 male and female teachers.

from (3.87 to 4.24), these averages fall into the fourth and fifth categories of the five-graded scale, whose scores range between (agree / strongly agree), and there is a discrepancy in the degree of approval of the study members of public education teachers in the city of Najran, where their arithmetic averages ranged from (2.30).

to (3.18), and these averages fall into the second and third categories of the five-graded scale, whose scores range between (disagree / neutral) for the study tool, and there is a discrepancy in the degree of approval of the study members of the general education teachers in Najran city, where their arithmetic averages ranged from (2.14).

to 3.11.

these averages fall into the second and third categories of the five-graded scale, whose scores range between (disagree / neutral), and there are statistically significant differences on the significance level (0.05) between the responses of the study sample members towards the reality of practicing the democratic style among school leaders is attributed to the educational qualification variable.

American Psychological Association (APA)

الفهادي، سالم راجح هادي والشريف، ناجي حسين ناجي. 2022. واقع ممارسة الأنماط القيادية لدى قادة المدارس في مدينة نجران من وجهة نظر المعلمين. المجلة العربية للعلوم التربوية و النفسية،مج. 6، ع. 30، ص ص. 259-302.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1417462

Modern Language Association (MLA)

الفهادي، سالم راجح هادي والشريف، ناجي حسين ناجي. واقع ممارسة الأنماط القيادية لدى قادة المدارس في مدينة نجران من وجهة نظر المعلمين. المجلة العربية للعلوم التربوية و النفسية مج. 6، ع. 30 (تشرين الأول 2022)، ص ص. 259-302.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1417462

American Medical Association (AMA)

الفهادي، سالم راجح هادي والشريف، ناجي حسين ناجي. واقع ممارسة الأنماط القيادية لدى قادة المدارس في مدينة نجران من وجهة نظر المعلمين. المجلة العربية للعلوم التربوية و النفسية. 2022. مج. 6، ع. 30، ص ص. 259-302.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1417462

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 300-302

Record ID

BIM-1417462