تأثير التجارة الإلكترونية على النمو الاقتصادي في المملكة العربية السعودية

Other Title(s)

The impact of electronic commerce on economic growth in the Kingdom of Saudi Arabia

Joint Authors

بخاري، عبلة عبد الحميد محمد
نصر الدين، فيفيان محمد صالح
السلمي، تهاني مسعود

Source

مجلة العلوم الاقتصادية و الإدارية و القانونية

Issue

Vol. 6, Issue 19 (31 Jul. 2022), pp.86-103, 18 p.

Publisher

National Research Center

Publication Date

2022-07-31

Country of Publication

Palestine (Gaza Strip)

No. of Pages

18

Main Subjects

Economy and Commerce

Abstract AR

هدف هذا البحث إلى تقصي تأثير التجارة الإلكترونية على النمو الاقتصادي في المملكة العربية السعودية، خلال الفترة 1995-2020م.

و في سبيل ذلك، تم الاعتماد على نموذج تحليل الانحدار الخطي المتعدد، للتعبير عن العلاقة بين النمو الاقتصادي و بين المتغيرات المرتبطة بالتجارة الإلكترونية.

و قد أظهرت النتائج الدلالة الإحصائية العالية و التأثير الإيجابي لكل من عدد اشتراكات الهواتف المتنقلة، نسبة التجارة للناتج المحلي الإجمالي، و عدد الأسهم المتداولة عن طريق الإنترنت على الناتج المحلي الإجمالي.

و على الرغم من الدلالة الإحصائية العالية لكل من نسبة مستخدمي الإنترنت، و نسبة مشتركي الهواتف المتنقلة من السكان، عدد الصفقات المنفذة عن طريق الإنترنت، و نسبة الاتصالات و الحواسيب إلى الواردات الخدمية، غير أن تأثيرها سلبي على النمو الاقتصادي في المملكة، الأمر الذي يعكس ضرورة توجيه التقنية و استخداماتها نحو الأغراض الإنتاجية.

و يتضح من ذلك، أهمية التعاون في نشر الوعي و ثقافة الاستخدام الهادف لتكنولوجيا المعلومات و الاتصالات في مختلف الأعمال، الأنشطة التجارية اليومية، و في تطبيقات التجارة الإلكترونية، و كذلك الوعي بأهمية خلق فرص استثمارية جديدة تقوم على الابتكار، و الذي يعد المحرك الرئيسي للنمو الاقتصادي و الأداة الهامة لتنويع مصادر الدخل.

Abstract EN

This research aimed at investigate the impact of e- commerce on economic growth in the Kingdom of Saudi Arabia, during the period 1995- 2020.

For this purpose, a multiple linear regression analysis model was relied upon to express the relationship between economic growth and e-commerce related variables.

The results showed high significance and a positive impact of the number of mobile phone subscriptions, the percentage of trade to GDP, and the number of shares traded via the Internet, on the GDP.

Despite the statistical significance of the percentage of Internet users, ratio of mobile subscribers in the population, the number of transactions executed through the Internet, and ratio of communications and computers to service imports, their negative impact on economic growth in the Kingdom reflects the need to direct technology and its uses towards productive purposes.

This indicates the importance of cooperation in spreading awareness and culture of purposeful use of information and communication technology in various business, daily commercial activities, and in e- commerce applications, as well as awareness of the importance of creating new investment opportunities based on innovation, which is the main driver of economic growth and an important tool for diversifying sources income

American Psychological Association (APA)

نصر الدين، فيفيان محمد صالح وبخاري، عبلة عبد الحميد محمد والسلمي، تهاني مسعود. 2022. تأثير التجارة الإلكترونية على النمو الاقتصادي في المملكة العربية السعودية. مجلة العلوم الاقتصادية و الإدارية و القانونية،مج. 6، ع. 19، ص ص. 86-103.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1424890

Modern Language Association (MLA)

نصر الدين، فيفيان محمد صالح....[و آخرون]. تأثير التجارة الإلكترونية على النمو الاقتصادي في المملكة العربية السعودية. مجلة العلوم الاقتصادية و الإدارية و القانونية مج. 6، ع. 19 (تموز 2022)، ص ص. 86-103.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1424890

American Medical Association (AMA)

نصر الدين، فيفيان محمد صالح وبخاري، عبلة عبد الحميد محمد والسلمي، تهاني مسعود. تأثير التجارة الإلكترونية على النمو الاقتصادي في المملكة العربية السعودية. مجلة العلوم الاقتصادية و الإدارية و القانونية. 2022. مج. 6، ع. 19، ص ص. 86-103.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1424890

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 101-103

Record ID

BIM-1424890