استخدام تقنية الاتصال عن بعد في حماية الشهود : دراسة تحليلية في التشريع الإماراتي

Other Title(s)

Using video conference technology in witness protection : an analytical study in the context of the UAE Legislation

Joint Authors

النوايسة، عبد الإله محمد سالم
النقبي، سعيد عبد الله بن يعروف

Source

مجلة جامعة الشارقة للعلوم القانونية

Issue

Vol. 19, Issue 3 (30 Sep. 2022), pp.409-438, 30 p.

Publisher

University of Sharjah

Publication Date

2022-09-30

Country of Publication

United Arab Emirates

No. of Pages

30

Main Subjects

Law

Abstract AR

يعد موضوع استخدام تقنية الاتصال عن بعد من الموضوعات المستحدثة، و تتجلى أهمية تقنية الاتصال عن بعد باعتبارها إحدى الوسائل الفعالة التي تضمن حماية أطراف الدعوى الجزائية كالشهود و المجني عليهم و المتهمين التائبين المتعاونين مع العدالة، لكي يتم الحصول على إفادتهم المتعلقة بالعصابات الإجرامية المنظمة أو الجماعات الإرهابية المسلحة و غيرها من المعلومات التي تفيد العدالة الجنائية في القبض عليهم.

فتستخدم هذه التقنية لعدم كشف هذه الجماعات الإجرامية لأماكن تواجد الشهود و تحركاتهم حماية لهم من الانتقام الذي قد يتعرضون له، فضلا عن استخدام هذه التقنية في مجال التحقيق و المحاكمة الجزائية الخاصة بالأحداث و ذلك لتلافي الآثار النفسية الضارة التي تصاحب حضور الحدث بشخصه لجلسات المحاكمة.

لذا فقد سارعت النظم القضائية الحديثة إلى الاستفادة من ثمار الثورة الإلكترونية بتفعيل إجراءات الدعوى الجزائية بشكل سريع دون الإخلال بحقوق و ضمانات المتهم من خلال استخدام تقنية الاتصال عن بعد، و هو ما حثت عليه الاتفاقيات الدولية بتفعيل المساعدة القانونية بين الدول عبر هذه التقنية لما لها من دور فعال في تعزيز التعاون الدولي في المسائل الجنائية، خاصة فيما يتعلق بسماع شهادة الشهود، و تسلط هذه الدراسة الضوء على مشروعية إجراء المحاكمة عن بعد و الضمانات التقنية و القانونية عند استخدامها، و مدى نجاح المشرع الإماراتي في وضع أسس لضمان المحاكمة العادلة من خلال استخدام هذه التقنية خصوصاً عند الاستماع إلى شهادة الشهود.

Abstract EN

The importance of video conference technology lies in its being one of the effective means that ensures the protection of parties in criminal cases, such as witnesses, victims, and repentant defendants who cooperate with judicial authorities by giving their testimony about organized criminal gangs or armed terrorist groups.

this technology is used to prevent these criminal groups from finding the whereabouts and movements of witnesses to protect them from the retaliation they might be subjected to, in addition to the use of this technology in the field of investigation and criminal trial of juveniles so as to avoid the harmful psychological effects the juvenile may suffer from while he present in person in the trial sessions.

this had urged international agreements to activate legal aid between nations through this technology because of its effective role in promoting international cooperation in criminal cases.

this study highlights the legality of conducting a remote trial as well as the technical and legal guarantees when using it.

it also underscores the extent of the success of the Emirati legislator in laying the foundations for ensuring a fair trial through the use of this technology, especially when listening to the testimony of witnesses.

American Psychological Association (APA)

النقبي، سعيد عبد الله بن يعروف والنوايسة، عبد الإله محمد سالم. 2022. استخدام تقنية الاتصال عن بعد في حماية الشهود : دراسة تحليلية في التشريع الإماراتي. مجلة جامعة الشارقة للعلوم القانونية،مج. 19، ع. 3، ص ص. 409-438.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1426109

Modern Language Association (MLA)

النقبي، سعيد عبد الله بن يعروف والنوايسة، عبد الإله محمد سالم. استخدام تقنية الاتصال عن بعد في حماية الشهود : دراسة تحليلية في التشريع الإماراتي. مجلة جامعة الشارقة للعلوم القانونية مج. 19، ع. 3 (أيلول 2022)، ص ص. 409-438.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1426109

American Medical Association (AMA)

النقبي، سعيد عبد الله بن يعروف والنوايسة، عبد الإله محمد سالم. استخدام تقنية الاتصال عن بعد في حماية الشهود : دراسة تحليلية في التشريع الإماراتي. مجلة جامعة الشارقة للعلوم القانونية. 2022. مج. 19، ع. 3، ص ص. 409-438.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1426109

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-1426109