نمط الدولة الريعية في شراء السلم الإجتماعي و أثره على الأمن الاقتصادي الجزائري

Other Title(s)

The rentier state’s method of buying social peace and its impact on Algerian economic security

Joint Authors

بوبكر، آمال
عبد السلام عبد اللاوي

Source

السياسة العالمية

Issue

Vol. 6, Issue 2 (31 Dec. 2022), pp.962-975, 14 p.

Publisher

University of M'hamed Bougara-Boumerdes Laboratory of Political and International Studies

Publication Date

2022-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

14

Main Subjects

Economy and Commerce
Sociology and Anthropology and Social Work

Topics

Abstract AR

يعتمد الإقتصاد الجزائري بشكل كبير على المداخيل الريعية، و منه كان من الطبيعي أن يكون لها دور فعال في الحياة الاجتماعية و السياسية و الاقتصادية للدولة الجزائرية، و التي جعلت من هذه العائدات الضخمة، تذهب إلى شراء السلم الإجتماعي و بناء علاقات زبونية، قائمة على توزيع مداخيل الريع، بدل العمل على استثمارها بهدف تحقيق تنوع اقتصادي يخلق الثروة و يضمن و يحقق الأمن الاقتصادي، و يخرجه من رهن التهديدات المتعلقة بانخفاض أسعار النفط في الأسواق الدولية، و من هنا تبرز معضلة التداخل بين نمط الدولة الريعية في شراء السلم الإجتماعي و مستقبل الأمن الاقتصادي في الجزائر، هذ ما يسعى البحث لتحديده من خلال تبيان نمط الدولة الريعية في شراء السلم الإجتماعي بالجزائر و ميكانيزمات عملها، و كذا التداعيات التي يخلفها الإقتصاد الريعي، على مستقبل الأمن الإقتصادي الجزائري.

Abstract EN

The Algerian economy depends largely on rentier income, and it was natural for it to have an active role in the social, political and economic life of the Algerian state, which made these huge revenues go to buy social peace and build client relationships, based on the distribution of rent income, instead of work to invest in it with the aim of achieving economic diversification that creates wealth and ensures and achieves economic security, and takes it out of the threat related to low oil prices in international markets.

By explaining the rentier state's pattern of buying social peace in Algeria and its work mechanisms, as well as the repercussions of the rentier economy on the future of Algerian economic security

American Psychological Association (APA)

عبد السلام عبد اللاوي وبوبكر، آمال. 2022. نمط الدولة الريعية في شراء السلم الإجتماعي و أثره على الأمن الاقتصادي الجزائري. السياسة العالمية،مج. 6، ع. 2، ص ص. 962-975.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1441458

Modern Language Association (MLA)

عبد السلام عبد اللاوي وبوبكر، آمال. نمط الدولة الريعية في شراء السلم الإجتماعي و أثره على الأمن الاقتصادي الجزائري. السياسة العالمية مج. 6، ع. 2 (2022)، ص ص. 962-975.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1441458

American Medical Association (AMA)

عبد السلام عبد اللاوي وبوبكر، آمال. نمط الدولة الريعية في شراء السلم الإجتماعي و أثره على الأمن الاقتصادي الجزائري. السياسة العالمية. 2022. مج. 6، ع. 2، ص ص. 962-975.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1441458

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 974-975

Record ID

BIM-1441458