الأعلام السريانية في القرآن الكريم : دراسة تأثيلية دلالية في ضوء الفصحى و اللغات السامية

Other Title(s)

Syriac names in the Holy Quran : an etymological semantic study in the light of classical and semitic languages

Joint Authors

عبيدات، محمود مبارك عبد الله
الزعبي، إيمان عبد الرحمن العبد الرحمن

Source

مجلة جامعة الزيتونة للدراسات الإنسانية و الاجتماعية

Issue

Vol. 3, Issue 2 (31 Jul. 2022), pp.29-45, 17 p.

Publisher

al-Zaytoonah University of Jordan Deanship of Academic Research

Publication Date

2022-07-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

17

Main Subjects

Islamic Studies
Arabic language and Literature

Abstract AR

سعت هذه الدراسة إلى البحث في موضوع الأعلام الواردة في القرآن الكريم، و قيل إنها من اللغة السريانية، و هي: "آزر، جبريل، طه" و قد بدأت الدراسة برصد الأعلام السريانية و هي: "آزر، و جبرئيل، و طه" ّ ثم عرجت بحثا في أصولها السامية في معاجم الساميات و معاجم السريانية ، ثم كتب الغريب و معاجم العربية و .

كتب التفسير أما المنهج المتبع في الدراسة، فالتاريخي المقارن؛ إذ هو الأنسب، و قد توصلت الدراسة إلى أن الكلمات المرصودة لم يكن الحكم بها قطعيا بل إنه قائم على الظنية ؛ إذ إن منها ما كان مشتركا لغويا ساميا في أغلب الساميات، و منها ما كان مشتركا لغويا ساميا في بعض الساميات، و منها ما تفردت به العربية.

.

Abstract EN

This study sought to look into the names included in the Holy Qur’an, claimed to be drawn from the Syriac language: "Azar, Gabriel and Taha".

The study began with tracing of the Syriac names: "Azar, Gabriel, and Taha", and then investigated its Semitic origins in the dictionaries of the Semites and the Syriac dictionaries, Arabic dictionaries and interpretation books.

As for the method used in the study, the comparative historical method is the most appropriate method.

The study concluded that the observed words were not judged definitively, but rather based on presumption; as some of them had a Semitic linguistic commonality in most of the Semites, and some of them had a Semitic linguistic commonality in some Semites, and some of them were unique to Arabic.

American Psychological Association (APA)

الزعبي، إيمان عبد الرحمن العبد الرحمن وعبيدات، محمود مبارك عبد الله. 2022. الأعلام السريانية في القرآن الكريم : دراسة تأثيلية دلالية في ضوء الفصحى و اللغات السامية. مجلة جامعة الزيتونة للدراسات الإنسانية و الاجتماعية،مج. 3، ع. 2، ص ص. 29-45.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1462295

Modern Language Association (MLA)

الزعبي، إيمان عبد الرحمن العبد الرحمن وعبيدات، محمود مبارك عبد الله. الأعلام السريانية في القرآن الكريم : دراسة تأثيلية دلالية في ضوء الفصحى و اللغات السامية. مجلة جامعة الزيتونة للدراسات الإنسانية و الاجتماعية مج. 3، ع. 2 (تموز 2022)، ص ص. 29-45.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1462295

American Medical Association (AMA)

الزعبي، إيمان عبد الرحمن العبد الرحمن وعبيدات، محمود مبارك عبد الله. الأعلام السريانية في القرآن الكريم : دراسة تأثيلية دلالية في ضوء الفصحى و اللغات السامية. مجلة جامعة الزيتونة للدراسات الإنسانية و الاجتماعية. 2022. مج. 3، ع. 2، ص ص. 29-45.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1462295

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش

Record ID

BIM-1462295