دور الإيرادات الجبائية في توازن الموازنة العامة في الجزائر : دراسة تحليلية للفترة 2010-2018

Other Title(s)

The role of fiscal revenues in balancing the general budget in Algeria : analytical study for the period 2010-2018

Joint Authors

بوقناديل، محمد
بقدور، سامية

Source

المجلة الجزائرية للمالية العامة

Issue

Vol. 12, Issue 2 (31 Dec. 2022), pp.87-103, 17 p.

Publisher

Université Abou Bekr Belkaid Faculté des Sciences Economiques Commerciales et Sciences de Gestion

Publication Date

2022-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

17

Main Subjects

Economy and Commerce

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور الجباية (العادية و البترولية)، في المساهمة في تعبئة إيرادات الميزانية العامة للدولة، حيث أن كل الدول تسعى إلى تعبئة أكبر قدر من الإيرادات لتنظيم شؤونها الاقتصادية و الاجتماعية.

.

الخ، و الجزائر مثلها مثل باقي الدول.

حيث قمنا في هذه الدراسة بدراسة تحليلية لتطورات الموازنة العامة في الجزائر في ظل تقلبات أسعار البترول و هذا من خلال تحليل النفقات و مكوناتها و الإيرادات و مصادرها، حيث أن النفقات العامة في نمو و تزايد و بالضبط نفقات التسيير و هذا راجع إلى ارتفاع نفقات (المرتبات و نفقات الموظفين و نفقات النشاط الاقتصادي و الاجتماعي)، و من جهة أخرى كذلك الإيرادات عرفت نموا مع مرور السنوات و استنتجنا أن الجباية تساهم بحصة الأسد في المساهمة بتعبئة الإيرادات العامة، أما بالنسبة للإيرادات الغير جبائيه فهي تعتبر مهملة بالمقارنة مع الإيرادات الجبائية، و من خلال تحليل تطور رصيد الميزانية لاحظنا أن النفقات العامة تتفوق على الإيرادات العامة للميزانية العامة للدولة، و هذا يضع الميزانية العامة للدولة في عجز.

Abstract EN

This study aims to highlight the role of levying (regular and oil) in contributing to the mobilization of the state's general budget revenues, as all states seek to mobilize the largest amount of revenues to organize their economic and social affairs.

.

etc.

and Algeria.

like other countries.

where, in this study, we conducted an analytical study of the developments of the general budget in Algeria in light of fluctuations in oil prices, through the analysis of expenditures, their components, revenues and sources, as public expenditures are.

growing and growing, operating expenses exactly.

on the other hand, revenue has also grown over the years, and we concluded that collection contributes the lion's share of contributing to public revenue mobilization.

as for non-tax revenues, they are considered negligible compared to financial revenues.

American Psychological Association (APA)

بوقناديل، محمد وبقدور، سامية. 2022. دور الإيرادات الجبائية في توازن الموازنة العامة في الجزائر : دراسة تحليلية للفترة 2010-2018. المجلة الجزائرية للمالية العامة،مج. 12، ع. 2، ص ص. 87-103.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1466683

Modern Language Association (MLA)

بوقناديل، محمد وبقدور، سامية. دور الإيرادات الجبائية في توازن الموازنة العامة في الجزائر : دراسة تحليلية للفترة 2010-2018. المجلة الجزائرية للمالية العامة مج. 12، ع. 2 (2022)، ص ص. 87-103.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1466683

American Medical Association (AMA)

بوقناديل، محمد وبقدور، سامية. دور الإيرادات الجبائية في توازن الموازنة العامة في الجزائر : دراسة تحليلية للفترة 2010-2018. المجلة الجزائرية للمالية العامة. 2022. مج. 12، ع. 2، ص ص. 87-103.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1466683

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية.

Record ID

BIM-1466683