فاعلية برنامج قائم على استراتيجية التعلم المعكوس في تحسين التنظيم الوجداني لدى عينة من أطفال الروضة

Other Title(s)

The effectiveness of a program based on flipped learning strategy to improve emotional regulation in a sample of kindergarten children

Joint Authors

البحيري، محمد رزق أحمد
البحيري، أسماء محمد محمود
أمل محمد حمد

Source

مجلة دراسات الطفولة

Issue

Vol. 26, Issue 1 (31 Mar. 2023), pp.155-160, 6 p.

Publisher

Ain Shams University Faculty of Graduate Studies for Childhood

Publication Date

2023-03-31

Country of Publication

Egypt

No. of Pages

6

Main Subjects

Psychology
Child Education
Curriculum and Instruction-Measurement and Evaluation

Topics

Abstract AR

الأهداف : هدفت الدراسة إلى التحقق من فاعلية برنامج قائم على استراتيجية التعلم المعكوس في تحسين التنظيم الوجداني لدى عينة من أطفال الروضة.

العينة : تكونت العينة من ٢٠ طفلا من الذكور مقسمين إلى مجموعتين 10 أطفال للمجموعة التجريبية، و 10 أطفال للمجموعة الضابطة، تراوحت أعمارهم ما بين (5-6) سنوات.

المنهج : اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي ذو المجموعتين التجريبية و الضابطة.

الأدوات : و تضمنت أدوات الدراسة : مقياس التنظيم الوجداني لأطفال الروضة (إعداد أسماء البحيري)، و اختبار المصفوفات المتتابعة الملون لرافن للذكاء (تقنين عماد حسن، ۲۰۲۰)، و مقياس المستوى الاقتصادي الاجتماعي الثقافي (إعداد م محمد سعفان و دعاء خطاب، ٢٠١٦)، برنامج تحسين التنظيم الوجداني لأطفال الروضة (إعداد أسماء البحيري).

النتائج : و قد توصلت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية و الضابطة من أطفال الروضة في القياس بعد البرنامج على مقياس الكفاءة الوجدانية و ذلك في اتجاه المجموعة التجريبية، وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية من أطفال الروضة في القياسين قبل وبعد تطبيق البرنامج و ذلك في اتجاه القياس البعدي، لا توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات رتب درجات المجموعة الضابطة من أطفال الروضة في القياسين قبل و بعد تطبيق البرنامج، لا توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية من أطفال الروضة في القياسين البعدي و التتبعي للبرنامج على مقياس الكفاءة الوجدانية لأطفال الروضة.

Abstract EN

Aims : the researcher was conducting a study in order to verify the effectiveness of a program based on the flipped learning strategy in improving the emotional regulation of a sample of kindergarten children.

methodology: the study used the experimental approach.

sample : the study sample consisted of 20 male kindergarten children selected purposely and divided randomly into two groups, 10 children as the experimental group and 10 children as the control group, aged (5-6) yrs.

old.

tools : the study used the following tools : scale of emotional regulation in kindergarten children (by Asmaa El Behairy), colored test of serial arrays (standardization by Emad Hassan, 2020), sale of the socio-economic cultural level (by Mohammed Saafan & Duaa Khattab, 2016), program of improving emotional regulation in kindergarten children (by Asmaa El Behairy).

results : the study found that flipped learning strategy has a big and significant effect on kindergarten children emotional regulation.

check the sincerity first hypothesis that there are statistically significant differences between average scores of the experimental and the control group regarding the post measurement of the program procedures on scale of emotional competence for kindergarten children in the direction of the experimental group.

American Psychological Association (APA)

البحيري، أسماء محمد محمود والبحيري، محمد رزق أحمد وأمل محمد حمد. 2023. فاعلية برنامج قائم على استراتيجية التعلم المعكوس في تحسين التنظيم الوجداني لدى عينة من أطفال الروضة. مجلة دراسات الطفولة،مج. 26، ع. 1، ص ص. 155-160.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1471028

Modern Language Association (MLA)

أمل محمد حمد....[و آخرون]. فاعلية برنامج قائم على استراتيجية التعلم المعكوس في تحسين التنظيم الوجداني لدى عينة من أطفال الروضة. مجلة دراسات الطفولة مج. 26، ع. 1 (كانون الثاني / آذار 2023)، ص ص. 155-160.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1471028

American Medical Association (AMA)

البحيري، أسماء محمد محمود والبحيري، محمد رزق أحمد وأمل محمد حمد. فاعلية برنامج قائم على استراتيجية التعلم المعكوس في تحسين التنظيم الوجداني لدى عينة من أطفال الروضة. مجلة دراسات الطفولة. 2023. مج. 26، ع. 1، ص ص. 155-160.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1471028

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع بيبلوجرافية : ص. 159-160

Record ID

BIM-1471028