أنماط المناخ الأخلاقي و دورها في تحسين التحفيز الأكاديمي لطلاب التعليم العالي : دراسة استطلاعية لآراء عينة من الطلاب في كليات جامعة دهوك

Other Title(s)

Patterns of ethical climate and its role in improving the academic motivation of higher education students

Joint Authors

ميرو، دلشاد طه
ميرو، شيرزاد طه
المحمود، سعد فاضل عباس

Source

مجلة جامعة دهوك

Issue

Vol. 24, Issue 1 العلوم الإنسانية و الاجتماعية (30 Jun. 2021), pp.185-206, 22 p.

Publisher

University of Duhok

Publication Date

2021-06-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

22

Main Subjects

Educational Sciences

Abstract AR

أسهمت عدد من التساؤلات الفكرية و التطبيقية في تحديد مشكلة البحث والتي كان من أبرزها التعرف على طبيعة الارتباط بين المناخ الأخلاقي و التحفيز الأكاديمي للطلبة في كليات جامعة دهوك، و هل هناك تأثير للمناخ الأخلاقي و انماطه في تحسين مستويات التحفيز الأكاديمي للطلاب، مما يساهم في تطوير أنموذج للمناخ الأخلاقي في الجامعة و ذلك عن طريق التطبيق الميداني لتلك المتغيرات و تسليط الضوء على الأبعاد الفكرية لهذه المواضيع باعتبارها من الموضوعات ذات الصلة بالواقع الحالي للتعليم العالي في إقليم كوردستان العراق، و إمكانية التطبيق في البيئة الجامعية و من خلال عينة من الطلاب في المراحل المنتهية في عدد من كليات الجامعة المذكورة و التي بلغت 427 فردا، وجرى اختبارها بمجموعة من المؤشرات الإحصائية و بتطبيق برنامج SPSS وبنسخته (V.25)، حيث تم استخدام الاستبانة كأداة رئيسة لجمع بيانات الجانب الميداني للبحث.

و توصل البحث إلى عدد من الاستنتاجات كان من أبرزها أن المناخ الأخلاقي له دور كبير في تعزيز مستويات التحفيز الأكاديمي لدى طلاب جامعة دهوك وأن نمط مناخ المبادئ هو النمط السائد في كليات جامعة دهوك مما يدل على أهمية قواعد العمل وإجراءاتها لدى أفراد العينة المستجيبة و التي ترى أن توافر هذا النمط يساعد في تحسين مستويات التحفيز الأكاديمي لهم، واقترح البحث عددا من الأفكار لتطوير جوانب المناخ الأخلاقي و التحفيز الأكاديمي في مؤسسات التعليم العالي بالإقليم.

Abstract EN

A number of intellectual and applied questions contributed to defining the research problem, the most prominent of which was the identification of the nature of the link between the ethical climate and the academic motivation of students in the colleges of the University of Duhok, and if there is an effect of the ethical climate and its patterns on improving the academic motivation, through the field application of these variables and highlighting the intellectual dimensions of these topics as one of the topics related to the current reality of higher education in the Kurdistan Region of Iraq, and the possibility of application in the university environment and through a sample of students in the ending stages at a number of the colleges of the mentioned university, which reached 427 individuals were tested with a set of statistical indicators and by applying the SPSS program and its version (V.25), where the questionnaire was used as a main tool for collecting data from the field side of the research.

The research reached a number of conclusions, the most prominent of which is that the ethical climate has a great role in enhancing the levels of academic motivation among students of the University of Duhok and that the climate of principles pattern is the prevailing pattern in the colleges of the University of Duhok, which indicates the importance of work rules and procedures for the respondents who see that the availability of this pattern helps in improving their academic motivation levels.

The research suggested a number of ideas to develop aspects of the ethical climate and academic motivation in higher education institutions in the region.

American Psychological Association (APA)

ميرو، دلشاد طه وميرو، شيرزاد طه والمحمود، سعد فاضل عباس. 2021. أنماط المناخ الأخلاقي و دورها في تحسين التحفيز الأكاديمي لطلاب التعليم العالي : دراسة استطلاعية لآراء عينة من الطلاب في كليات جامعة دهوك. مجلة جامعة دهوك،مج. 24، ع. 1 العلوم الإنسانية و الاجتماعية، ص ص. 185-206.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1478050

Modern Language Association (MLA)

ميرو، دلشاد طه....[و آخرون]. أنماط المناخ الأخلاقي و دورها في تحسين التحفيز الأكاديمي لطلاب التعليم العالي : دراسة استطلاعية لآراء عينة من الطلاب في كليات جامعة دهوك. مجلة جامعة دهوك مج. 24، ع. 1 العلوم الإنسانية و الاجتماعية (2021)، ص ص. 185-206.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1478050

American Medical Association (AMA)

ميرو، دلشاد طه وميرو، شيرزاد طه والمحمود، سعد فاضل عباس. أنماط المناخ الأخلاقي و دورها في تحسين التحفيز الأكاديمي لطلاب التعليم العالي : دراسة استطلاعية لآراء عينة من الطلاب في كليات جامعة دهوك. مجلة جامعة دهوك. 2021. مج. 24، ع. 1 العلوم الإنسانية و الاجتماعية، ص ص. 185-206.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1478050

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 203-205

Record ID

BIM-1478050