جهود مكتب تنسيق التعريب في وضع المصطلح اللساني : قراءة في المعجم الموحد لمصطلحات اللسانيات

Other Title(s)

The efforts of the arabization coordination bureau in implementing linguistic terms : a reading in the unified dictionary of linguistics terms

Joint Authors

كتانة، حسين أحمد
بوضياف، محمد الصالح

Source

مجلة العلوم الإنسانية لجامعة أم البواقي

Issue

Vol. 10, Issue 1 (30 Jun. 2023), pp.831-843, 13 p.

Publisher

Larbi Ben M'hidi Oum el-Bouaghi University

Publication Date

2023-06-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

13

Main Subjects

Arabic language and Literature

Topics

Abstract AR

يقدم البحث قراءة في أحد المعاجم اللسانية المختصة التي أقرها مكتب تنسيق التعريب بالرباط، محددا إشكاليته المركزية في هذين التساؤلين : ما وضع المصطلح اللساني في المعجم الموحد ؟ و كيف يمكن استثمار جهود مكتب تنسيق التعريب في البحث اللساني و المصطلحي ؟ على أن يكون منهج البحث الوصفي و الاستقرائي هو العمدة في تتبع حضور المصطلح اللساني في هذا المعجم ترجمة و تعريبا.

و ما سجلناه في خاتمة الدراسة هو اكتفاء مكتب التنسيق بطبعته الأخيرة، مما يعكس بعض الاضطراب في منهج العمل في مكتب التنسيق، كالاعتماد على آلية الترجمة أكثر من النقل و التعريب، و أن المصطلح اللساني في حاجة إلى معاجم مختصة أخرى أكثر دقة و توحيدا.

Abstract EN

This research studies one of the specialized linguistic dictionaries set by the arabization coordination bureau in Rabat, to investigate the efforts of this bureau being among the most prominent Arabic institutions in implementing linguistic terms.

many scientific institutions and linguistic research centers are adamant on uplifting the specialized dictionaries, notably that of Arabic and translation-related glossaries.

among the results we concluded is that specialized Arabic glossaries have a great impact in redirecting linguistic terminology and concepts, and that the coordination bureau has an effective centrality in terminological research in the Arab world

American Psychological Association (APA)

بوضياف، محمد الصالح وكتانة، حسين أحمد. 2023. جهود مكتب تنسيق التعريب في وضع المصطلح اللساني : قراءة في المعجم الموحد لمصطلحات اللسانيات. مجلة العلوم الإنسانية لجامعة أم البواقي،مج. 10، ع. 1، ص ص. 831-843.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1483127

Modern Language Association (MLA)

بوضياف، محمد الصالح وكتانة، حسين أحمد. جهود مكتب تنسيق التعريب في وضع المصطلح اللساني : قراءة في المعجم الموحد لمصطلحات اللسانيات. مجلة العلوم الإنسانية لجامعة أم البواقي مج. 10، ع. 1 (حزيران 2023)، ص ص. 831-843.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1483127

American Medical Association (AMA)

بوضياف، محمد الصالح وكتانة، حسين أحمد. جهود مكتب تنسيق التعريب في وضع المصطلح اللساني : قراءة في المعجم الموحد لمصطلحات اللسانيات. مجلة العلوم الإنسانية لجامعة أم البواقي. 2023. مج. 10، ع. 1، ص ص. 831-843.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1483127

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 842-843

Record ID

BIM-1483127