أثر تطبيق أدوات التصنيع المرن (الرشيق)‎ في تخفيض التكاليف و التخلص من الفاقد في مؤسسات التعليم العالي : دراسة تطبيقية على الجامعات اليمنية

Other Title(s)

The impact of the application of Lean manufacturing tools on reducing costs and eliminating waste in higher education institutions : an applied study on Yemeni universities

Joint Authors

بامزاحم، فائز محمد شيخ
بافقير، سالم محمد سعيد

Source

مجلة الريان للعلوم الإنسانية و التطبيقية

Issue

Vol. 5, Issue 2 (31 Dec. 2022), pp.105-153, 49 p.

Publisher

al-Rayan University

Publication Date

2022-12-31

Country of Publication

Yemen

No. of Pages

49

Main Subjects

Financial and Accounting Sciences

Abstract AR

استهدفت هذه الدراسة بيان أثر تطبيق أدوات التصنيع المرن أو الرشيق في تخفيض التكاليف و التخلص من الفاقد في مؤسسات التعليم العالي، و قد استخدمت الدراسة أربع أدوات و هي (خرائط تيار القيمة، تنظيم موقع العمل، سياسة هوشين، و التحسين المستمر)، و كذلك ثلاثة أنواع من الفاقد (الإفراط في الإنتاج، وقت الانتظار، الإفراط في العمليات)، و قد استخدمت الدراسة استمارة استبيان تم تصميمها إلكترونيا و إرسالها للمستقصى عنهم (أعضاء هيئة التدريس، الموظفين الإداريين في الجامعات)، و تم تعبئتها إلكترونيا وفق نموذج جوجل درايف المعروف.

و قد توصلت الدراسة إلى أن هناك أثرا بدرجة عالية لتطبيق أدوات التصنيع المرن في تخفيض التكاليف و التخلص من الفاقد في مؤسسات التعليم العالي، و أن أهم هذه الأدوات هي تنظيم موقع العمل من حيث الأهمية النسبية، و أن أهم أنواع الفاقد الذي تعاني منه الجامعات هو الإفراط في الإنتاج و بالذات تخريج طلاب دون وجود فرص عمل لهم.

Abstract EN

This study aimed to demonstrate the impact of the application of lean manufacturing tools on reducing costs and eliminating waste in higher education institutions.

the study used four tools (value stream mapping, methodology of organization of work (5s), Hoshin policy, and continuous improvement), as well as three types of waste (overproduction, waiting time, and over processing).

the study used a questionnaire form that was designed electronically and sent to the surveyor they (faculty members, administrative staff in universities) were filled out electronically according to the well-known Google Dive form.

the study found that there is a high degree of impact of the application of Lean manufacturing tools on reducing costs and eliminating waste in higher education institutions, and that the most important of these tools is the methodology of organization of work (5s) in terms of relative importance, and that the most important types of losses that universities suffer is excessive production, in particular graduation of students without job opportunities for them.

American Psychological Association (APA)

بافقير، سالم محمد سعيد وبامزاحم، فائز محمد شيخ. 2022. أثر تطبيق أدوات التصنيع المرن (الرشيق) في تخفيض التكاليف و التخلص من الفاقد في مؤسسات التعليم العالي : دراسة تطبيقية على الجامعات اليمنية. مجلة الريان للعلوم الإنسانية و التطبيقية،مج. 5، ع. 2، ص ص. 105-153.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1490533

Modern Language Association (MLA)

بافقير، سالم محمد سعيد وبامزاحم، فائز محمد شيخ. أثر تطبيق أدوات التصنيع المرن (الرشيق) في تخفيض التكاليف و التخلص من الفاقد في مؤسسات التعليم العالي : دراسة تطبيقية على الجامعات اليمنية. مجلة الريان للعلوم الإنسانية و التطبيقية مج. 5، ع. 2 (كانون الأول 2022)، ص ص. 105-153.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1490533

American Medical Association (AMA)

بافقير، سالم محمد سعيد وبامزاحم، فائز محمد شيخ. أثر تطبيق أدوات التصنيع المرن (الرشيق) في تخفيض التكاليف و التخلص من الفاقد في مؤسسات التعليم العالي : دراسة تطبيقية على الجامعات اليمنية. مجلة الريان للعلوم الإنسانية و التطبيقية. 2022. مج. 5، ع. 2، ص ص. 105-153.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1490533

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 149-152.

Record ID

BIM-1490533