اتجاهات طلبة الكلية الجامعية للعلوم التطبيقية في غزة نحو تعلم النحو العربي في مساق متطلب اللغة العربية عن بعد في ظل جائحة كورونا

Other Title(s)

The male female students' attitudes in the university college to applied sciences in Gaza towards Learning Arabic grammar remotely in the course of Arabic language requirement during corona pandemic

Author

مهرة، بسام حسن عبد الفتاح

Source

مجلة كلية التربية للبنات

Issue

Vol. 33, Issue 3 (28 Sep. 2022), pp.32-47, 16 p.

Publisher

University of Baghdad College of Education for Women

Publication Date

2022-09-28

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

16

Main Subjects

Arabic language and Literature

Abstract AR

تناولت هذه الدراسة اتجاهات طلبة الكلية الجامعية للعلوم التطبيقية بغزة نحو تعلم النحو العربي في مساق متطلب اللغة العربية عن بعد في ظل جائحة كورونا ؛ وصولا إلى تلك الاتجاهات، و ما إذا كان لاختلاف تخصصاتهم الأكاديمية، و الدرجة العلمية لديهم أثر في ذلك، و لتحقيق أهداف الدراسة استعمل الباحث المنهج الوصفي لملاءمته و موضوع الدراسة الحالية، و قد أجريت على عينة اشتملت على (۱۲۰) طالبا و طالبة من قسم الدراسات الإنسانية و الإعلام بالكلية الجامعية للعلوم التطبيقية، و قد استعمل الباحث الاستبانة أداة للدراسة لجمع البيانات، و قد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج كان من أهمها : تبين أن هناك وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى "۰٫۰۱" بين متوسط درجات الطلبة في الإجابة عن مقياس الاتجاهات الخاص بتعلم النحو العربي عن بعد في ظل جائحة كورونا، و لصالح الطلبة ذوي التخصصات في العلوم الإنسانية، كما تبين أن اتجاهات طلبة قسم الدراسات الإنسانية و الإعلام بالكلية الجامعية للعلوم التطبيقية بغزة نحو تعلم النحو العربي عن بعد في ظل جائحة كورونا هي اتجاهات إيجابية، و كذلك وجود فروق دالة إحصائية في اتجاهات طلبة قسم الدراسات الإنسانية و الإعلام بالكلية ترجع لمتغير مؤهلاتهم العلمية، كما أكدت على أن الطلبة الجامعيين بحاجة ماسة إلى تعلم النحو العربي ؛ ليتمكنوا من إتقان اللغةة و عدم الوقوع في الخطأ في خطاباتهم، و صياغة كتاباتهم، و ختاما قدمت مجموعة من التوصيات، ترتبط بأهمية تعليم النحو العربي للطلبة بالكلية و المؤسسات الأكاديمية، و مراحل التعليم المختلفة، و كذلك تعزيز الثقة بالنحو العربي و تعلمه، و الاعتزاز به أيضا ؛ حفاظا على القرآن الكريم و اللغة العربية و كيانها، و العمل على نشره بكل السبل المتاحة، و دعم كل الجهود المبذولة في هذا الاتجاه محليا و عربيا

Abstract EN

This study deals with examining UCAS students' attitudes in Gaza towards learning Arabic grammar online during the Corona pandemic.

The researcher has adopted a descriptive approach and used a questionnaire as a tool for data collection.

The results of the study have statistically shown significant differences at the level of "0.01" between the average scores of students in favor of the students of the humanities specializations.

It has also been found that the students' attitudes at the Department of Humanities and Media towards learning Arabic grammar online are positive.

Additionally, the results revealed no statistical significant differences due to the variable of UCAS students' scientific qualifications.

The results stressed that university students urgently need to learn Arabic grammar to avoid mistakes during their speeches, and to improve their writings.

The study has finally presented as a conclusion a set of recommendations related to the importance of teaching Arabic grammar in the university colleges, academic institutions, and in the different stages of education.

It has further enhanced confidence in learning the Arabic grammar, and having pride in it.

Such a conclusion helps preserve the Noble Qur'an and the Arabic language and its entity, work to spread it by all available means, pay attention to Arabic grammar, teach it and learn it, work

American Psychological Association (APA)

مهرة، بسام حسن عبد الفتاح. 2022. اتجاهات طلبة الكلية الجامعية للعلوم التطبيقية في غزة نحو تعلم النحو العربي في مساق متطلب اللغة العربية عن بعد في ظل جائحة كورونا. مجلة كلية التربية للبنات،مج. 33، ع. 3، ص ص. 32-47.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1493017

Modern Language Association (MLA)

مهرة، بسام حسن عبد الفتاح. اتجاهات طلبة الكلية الجامعية للعلوم التطبيقية في غزة نحو تعلم النحو العربي في مساق متطلب اللغة العربية عن بعد في ظل جائحة كورونا. مجلة كلية التربية للبنات مج. 33، ع. 3 (أيلول 2022)، ص ص. 32-47.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1493017

American Medical Association (AMA)

مهرة، بسام حسن عبد الفتاح. اتجاهات طلبة الكلية الجامعية للعلوم التطبيقية في غزة نحو تعلم النحو العربي في مساق متطلب اللغة العربية عن بعد في ظل جائحة كورونا. مجلة كلية التربية للبنات. 2022. مج. 33، ع. 3، ص ص. 32-47.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1493017

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 44-47

Record ID

BIM-1493017