الاتجاهات العالمية في التنظيم الذاتي للحق في الصورة الصحفية : دراسة تحليلية مع تصور مقترح لمدونة سلوك أخلاقية تنظم الحق في الصورة في الصحافة الكويتية

Other Title(s)

Global trends in self-regulation of the right to press photo : an analytical study with a proposal for a code of conduct that regulates the right to photo in the Kuwaiti press

Joint Authors

الراجحي، مناور بيان مناور
سارا محسن قادر
الهاشمي، محمود عبد النبي

Source

المجلة العربية للعلوم الإنسانية

Issue

Vol. 40, Issue 157 (31 Jan. 2022), pp.65-109, 45 p.

Publisher

Kuwait University Academic Publication Council

Publication Date

2022-01-31

Country of Publication

Kuwait

No. of Pages

45

Main Subjects

Journalism and Media

Abstract AR

استهدفت هذه الدراسة تقديم صياغة مقترحة لمدونة سلوك أخلاقية يمكن أن تسهم في ضبط الحق و تنظيمه في الصورة في الصحافة الكويتية، و ذلك من خلال الاسترشاد بالمواثيق الأخلاقية و مدونات السلوك المهنية الصادرة عن المؤسسات الإعلامية الدولية.

كما استهدفت الدراسة التطرق إلى ماهية الحق في الصورة، و تعرف القيود الواردة على سلطة الشخص في الاعتراض على التقاط صورته، إضافة إلى بيان طبيعة الحق في الإعلام، بوصفه أحد مسوغات إباحة التصوير، و الحق في الصورة في التشريع الكويتي، و أخيرا تعرف أساس المسؤولية المدنية للصحفي عن نشر الصور.

اعتمد الباحثون على المنهج الوصفي التحليلي بهدف وصف و تحليل النصوص المرتبطة بالحق في الصورة في مواثيق الشرف و مدونات السلوك-عينة الدراسة-للكشف عن آليات التنظيم الذاتي للحق في الصورة في مجال الإعلام، و كذلك المنهج الاستقرائي بهدف تتبع و استقراء النصوص ذات الصلة بموضوع الدراسة و المنظمة للحق في الصورة في مدونات السلوك الأخلاقية الصادرة عن عينة من المؤسسات الإعلامية الدولية، ومن ثم إمكانية رصد معالم التنظيم الذاتي لهذا الحق.

و في ضوء ذلك، قام الباحثون برصد و ترجمة ما يتعلق بتنظيم الصورة الصحفية في مدونات السلوك المهنية و المواثيق الأخلاقية الخاصة ب (10) مؤسسات و هيئات إعلامية و صحفية دولية، وخلصت الدراسة إلى أن هذه المدونات الأخلاقية، بما اشتملت عليه من معايير و قواعد خاصة بالصورة الصحفية، تعكس اهتماما واضحا من قبل المؤسسات الإعلامية الدولية بالتنظيم الذاتي للحق في الصورة في ضوء اعتراف هذه المؤسسات بأهمية الصورة و خطورتها في العمل الإعلامي و الصحفي، و خصوصا أننا نعيش عصر الصورة.

و قدم الباحثون تصورا مقترحا لمدونة سلوك، يمثل ميثاقا تحريريا يتضمن المعايير و القواعد المهنية التي يمكن أن تسهم في تنظيم الحق في الصورة في المؤسسات الإعلامية و الصحفية في دولة الكويت.

Abstract EN

This study aims at presenting a proposal for a code of conduct that can contribute to controlling and regulating the right to the image in the Kuwaiti Press by drawing on the ethical charters and professional codes of conduct issued by international media organizations.

The study also aims at addressing the nature of right to photo and identifying the restrictions on the person's authority to object to having his photo taken, in addition to highlighting the nature of right to photo in Kuwait’s legislation.

Finally, the study aims at identifying the basis for a journalist’s civil liability for publishing photos.

The descriptive-analytical method has been adopted in order to describe and analyze texts related to the right to image in codes of conduct- the study sample- to reveal the mechanisms of self-regulation of the right to image in the field of media.

The inductive approach has also been drawn upon, with the aim of tracking and extrapolating the texts related to the subject of the study and which regulate the right to image in codes of conduct issued by a sample of international media organizations.

Then, the study's explores the possibility of monitoring the parameters of self-regulation of this right.

In light of all of this, the regulation of the press image in the professional codes of conduct and ethical charters related to 10 international media and press organizations has been monitored and translated.

The study concluded that these ethical codes, including the relevant standards and rules for press image reflect a clear interest taken by international media organizations in self-regulation of the right to image in light of these institutions’ recognition of the importance and danger of image in media and journalistic work, especially since we live in the era of the image.

Finally, the paper closes off with offering a proposal for a code of conduct that is an editorial charter that includes professional standards and rules that can contribute to regulating the right to image in media and press organizations in the State of Kuwait.

American Psychological Association (APA)

الهاشمي، محمود عبد النبي والراجحي، مناور بيان مناور وسارا محسن قادر. 2022. الاتجاهات العالمية في التنظيم الذاتي للحق في الصورة الصحفية : دراسة تحليلية مع تصور مقترح لمدونة سلوك أخلاقية تنظم الحق في الصورة في الصحافة الكويتية. المجلة العربية للعلوم الإنسانية،مج. 40، ع. 157، ص ص. 65-109.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1493141

Modern Language Association (MLA)

الهاشمي، محمود عبد النبي....[و آخرون]. الاتجاهات العالمية في التنظيم الذاتي للحق في الصورة الصحفية : دراسة تحليلية مع تصور مقترح لمدونة سلوك أخلاقية تنظم الحق في الصورة في الصحافة الكويتية. المجلة العربية للعلوم الإنسانية مج. 40، ع. 157 (2022)، ص ص. 65-109.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1493141

American Medical Association (AMA)

الهاشمي، محمود عبد النبي والراجحي، مناور بيان مناور وسارا محسن قادر. الاتجاهات العالمية في التنظيم الذاتي للحق في الصورة الصحفية : دراسة تحليلية مع تصور مقترح لمدونة سلوك أخلاقية تنظم الحق في الصورة في الصحافة الكويتية. المجلة العربية للعلوم الإنسانية. 2022. مج. 40، ع. 157، ص ص. 65-109.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1493141

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية.

Record ID

BIM-1493141