فاعلية وحدة دراسية مقترحة في منهج الأحياء في تحقيق أهداف التربية الوقائية : دراسة تجريبية على طلاب الصف الأول الثانوي في ولاية الخرطوم بالسودان

Author

جابر، أبو بكر عثمان محمد

Source

مجلة الشرق الأوسط للعلوم التربوية و النفسية

Issue

Vol. 2, Issue 4 (31 Dec. 2022), pp.67-85, 19 p.

Publisher

Manar Elsharq for Studies and Publication

Publication Date

2022-12-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

19

Main Subjects

Classroom Teacher
Curriculum and Instruction-Measurement and Evaluation

Abstract AR

هدفت الدراسة الكشف عن فاعلية وحدة دراسية مقترحة في منهج الاحياء في تحقيق أهداف التربية الوقائية لدى طلاب الصف الأول، استخدم الباحث المنهج التجريبي، كما استخدم الباحث أدوات تتمثل في الوحدة الدراسية المقترحة، دليل المعلم و الاختبار القبلي و البعدي، لجمع المعلومات من عينة الدراسة التجريبية التي تم اختيارها عن طريق العينة العشوائية الطبقية من طلاب الصف الأول (20) طالباً، (26) طالبة، من محلية بحري، و تم تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزم الاحصائية للعلوم والدراسات الاجتماعية (Spss)، و باستخدام الانحراف المعياري المتوسطات الحسابية، التكرارات، النسب المئوية واختبار تي (T)، وتوصلت الدراسة لعدة نتائج منها فاعلية الوحدة الدراسية المقترحة في منهج الأحياء في تحقيق أهداف التربية الوقائية وعدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين عينة الدراسة التجريبية (طلاب و طالبات) في فاعلية الوحدة الدراسية المقترحة في منهج الأحياء في تحقيق أهداف التربية الوقاية في الاختبار البعدي.

و في ضوء النتائج التي تم التوصل إليها أوصى الباحث ببعض التوصيات منها تضمين موضوعات عن التربية الوقائية في منهج الأحياء بالمرحلة الثانوية.

Abstract EN

The study aimed to know the effectiveness of suggested study unit in the biology curriculum in achieving the goals of preventive education for first-class students.

The researcher used the experimental approach, and also used the suggested study unit, the teacher's guide, and the pre and post-test as tools, To collect information from the sample that was selected by a stratified random sample from first class (20) males, (26) females, from Bahri locality.

The data were analysed using the (SPSS), standard deviation, arithmetic mean, frequencies, percentages and T-test, the study reached several results, the most important of which are as effectiveness of the suggested study unit in the biology curriculum in achieving the objectives of preventive education, the absence of statistically significant differences between the experimental study sample (male and female) in the effectiveness of the suggested study unit in the biology curriculum in achieving the objectives of prevention education in the post-test.

In light of the results that were reached, the researcher recommended some recommendations, the most important of which are as consisting of topics on preventive education in the biology curriculum at the secondary school.

American Psychological Association (APA)

جابر، أبو بكر عثمان محمد. 2022. فاعلية وحدة دراسية مقترحة في منهج الأحياء في تحقيق أهداف التربية الوقائية : دراسة تجريبية على طلاب الصف الأول الثانوي في ولاية الخرطوم بالسودان. مجلة الشرق الأوسط للعلوم التربوية و النفسية،مج. 2، ع. 4، ص ص. 67-85.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1494160

Modern Language Association (MLA)

جابر، أبو بكر عثمان محمد. فاعلية وحدة دراسية مقترحة في منهج الأحياء في تحقيق أهداف التربية الوقائية : دراسة تجريبية على طلاب الصف الأول الثانوي في ولاية الخرطوم بالسودان. مجلة الشرق الأوسط للعلوم التربوية و النفسية مج. 2، ع. 4 (2022)، ص ص. 67-85.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1494160

American Medical Association (AMA)

جابر، أبو بكر عثمان محمد. فاعلية وحدة دراسية مقترحة في منهج الأحياء في تحقيق أهداف التربية الوقائية : دراسة تجريبية على طلاب الصف الأول الثانوي في ولاية الخرطوم بالسودان. مجلة الشرق الأوسط للعلوم التربوية و النفسية. 2022. مج. 2، ع. 4، ص ص. 67-85.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1494160

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن ملاحق : ص. 84-85

Record ID

BIM-1494160