التحديات المجتمعية لمشاركة المرأة العراقية في الحياة السياسية : دراسة تحليلية من منظور سوسيولوجي

Other Title(s)

Societal challenges for Iraqi women's participation in political life : analytical study from a sociological perspective

Author

الخالدي، حمدان رمضان محمد خليل

Source

مجلة القادسية للعلوم الإنسانية : مجلة علمية فصلية محكمة

Publisher

University of al-Qadisiyah College of Arts

Publication Date

2022-06-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

28

Main Subjects

Sociology and Anthropology and Social Work

Arabic Abstract

استهدف البحث التعرف على واقع مشاركة السياسية المرأة العراقية و معرفة مدى قدرتها على تحمل المسؤولية عند ممارستها للسياسية، فضلا عن ذلك التعرف على اهم التحديات المجتمعية التي تواجهها في مشاركتها بالعمل السياسي، بالإضافة إلى ذلك فقد تم تحديد مشكلة البحث من خلال ما شهدتها المرأة العراقية كثير من الحرمان و الغبن في حقوقها و دورها في المجتمع، منذ تأسيس الدولة العراقية الحديثة عام 1920 إلى وقتنا الراهن مما سبب في تأخر حضورها في ميدان السياسية، كما تتمثل أهمية هذا البحث في كونه يتناول قضية في غاية الأهمية تتعلق بشريحة واسعة من المجتمع، و مشاركتها في الحياة السياسية مع الرجل في بناء الدولة و ذات دور أساسي في البناء الحضاري للمجتمعات.

و توصل البحث إلى عدة استنتاجات منها، أن مشاركة المرأة سياسيا أصبحت من القضايا الهامة و الجوهرية و التي أكدتها المواثيق الدولية و الأمم المتحدة و التشريعات العالمية و الوطنية على حد سواء، كما إن مشاركة المرأة في الحياة السياسية تخضع لاعتبارات زمانية و مكانية تتباين اتجاهاتها بين المجتمعات طبقا لدرجة تطورها و تقدمها و نضجها الحضاري و السياسي.

و إن أوضاع المرأة العراقية بشكل عام من ناحية تواجدها السياسي لا زالت غير مرضية، فهي تتعرض لشتى أنواع التمييز في مختلف مجالات الحياة.

English Abstract

The research aimed to identify the reality of Iraqi women’s participation in politics, and to knowthe extent of their ability to assume responsibility when practicing politics, in addition to identifyingthe societal challenges of their participation in political work, in addition to that, the researchproblem was identified through what the Iraqi women witnessed a lot of deprivation and injustice Inher rights and her role in society, since the founding of the modern Iraqi state in 1920 until thepresent time, which caused the delay in her presence in the field of politics.

Building the state, and akey role in the civilized construction of societies.

The research reached several conclusions, including, that women’s political participation hasbecome one of the important and fundamental issues confirmed by international charters, the UnitedNations and global and national legislation alike, and that women’s participation in political life issubject to temporal and spatial considerations whose trends vary between societies according to thedegree of their development, progress and civilizational maturity.

and political.

The conditions ofIraqi women in general in terms of their political presence are still not satisfactory, as they areexposed to various types of discrimination in various areas of life

Data Type

Conference Papers

Record ID

BIM-1495821

American Psychological Association (APA)

الخالدي، حمدان رمضان محمد خليل. 2022-06-30. التحديات المجتمعية لمشاركة المرأة العراقية في الحياة السياسية : دراسة تحليلية من منظور سوسيولوجي. مؤتمر كلية الآداب العلمي الدولي العلوم الإنسانية : قراءة معرفية لواقع طموح (7 : 2022 : جامعة القادسية، العراق). . مج. 25، ع. 2، ج. 1 (عدد خاص بمؤتمر)، ج. 1 (حزيران 2022)، ص ص. 395-422.الديوانية، العراق : جامعة القادسية، كلية الآداب،.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1495821

Modern Language Association (MLA)

الخالدي، حمدان رمضان محمد خليل. التحديات المجتمعية لمشاركة المرأة العراقية في الحياة السياسية : دراسة تحليلية من منظور سوسيولوجي. . الديوانية، العراق : جامعة القادسية، كلية الآداب،. 2022-06-30.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1495821

American Medical Association (AMA)

الخالدي، حمدان رمضان محمد خليل. التحديات المجتمعية لمشاركة المرأة العراقية في الحياة السياسية : دراسة تحليلية من منظور سوسيولوجي. . مؤتمر كلية الآداب العلمي الدولي العلوم الإنسانية : قراءة معرفية لواقع طموح (7 : 2022 : جامعة القادسية، العراق).
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1495821