أنموذج تدريسي مقترح يستند إلى النظرية البنائية لاستخدام الحوسبة السحابية في الجامعة الأردنية و درجة ملاءمته من وجهة نظر الخبراء

Other Title(s)

A proposed instructional model based on the constructivist theory for using cloud computing technology at the university of Jordan and the degree of appropriateness from the experts' point of view

Joint Authors

بنات، سناء يعقوب محمد
الجراح، عبد المهدي علي

Source

المجلة التربوية الأردنية

Issue

Vol. 7, Issue 4 (31 Oct. 2022), pp.274-299, 26 p.

Publisher

The Jordanian Association for Educational Sciences

Publication Date

2022-10-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

26

Main Subjects

Curriculum and Instruction-Measurement and Evaluation

Abstract AR

هدفت الدراسة إلى تطوير أنموذج تدريسي مقترح يستند إلى النظرية البنائية لاستخدام تكنولوجيا الحوسبة السحابية في الجامعة الأردنية، و الكشف عن درجة ملاءمة الأنموذج التدريسي المقترح من وجهة نظر الخبراء.

و اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي لتحقيق أهداف الدراسة، و تكونت عينة الدراسة من (100) من الخبراء في الجامعة الأردنية.

تم بناء استبانة مكونة من (72) فقرة موزعة على (7) مجالات لجمع البيانات بعد أن تم التأكد من صدقها و ثباتها، و ذلك لقياس درجة ملاءمة الأنموذج التدريسي المقترح من وجهة نظر الخبراء.

و أظهرت نتائج الدراسة أن درجة ملاءمة الأنموذج التدريسي المقترح من وجهة نظر الخبراء على الدرجة الكلية كانت عالية وبمتوسط حسابي (4.62).

و جاء مجال "الحوسبة السحابية في التدريس" في الرتبة الأولى بأعلى متوسط حسابي (4.86).

و جاء مجال "الفلسفة" في الرتبة السابعة و الأخيرة بتموسط حسابي (4.19).

و أوصت الدراسة بضرورة قياس مدى فاعلية الأنموذج التدريسي المقترح في الميدان التربوي، و إجراء دراسة مشابهة في مؤسسات تعليمية أخرى.

Abstract EN

The study aimed to develop a proposed instructional model based on constructivist theory for using cloud computing technology at the University of Jordan, and to reveal the degree of its relevance from the experts' point of view.

The study followed a descriptive analytical methodology to achieve the study goals.

The study sample consisted of (100) experts at the University of Jordan.

A questionnaire consisting of (72) items distributed over (7) dimensions after its validity and reliability has been verified and ensured.

The results of the study showed that the degree of suitability of the model from the experts' point of view on the overall degree was high and with a mean of (4.62).

The dimension of "cloud computing in teaching" came first with the highest mean score of (4.86).

The dimension of "philosophy" came in the seventh and last rank with a mean of (4.19).

The study recommended measuring the effectiveness of the model in the educational field, and conducting a similar study in different educational institutions.

American Psychological Association (APA)

بنات، سناء يعقوب محمد والجراح، عبد المهدي علي. 2022. أنموذج تدريسي مقترح يستند إلى النظرية البنائية لاستخدام الحوسبة السحابية في الجامعة الأردنية و درجة ملاءمته من وجهة نظر الخبراء. المجلة التربوية الأردنية،مج. 7، ع. 4، ص ص. 274-299.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1503273

Modern Language Association (MLA)

بنات، سناء يعقوب محمد والجراح، عبد المهدي علي. أنموذج تدريسي مقترح يستند إلى النظرية البنائية لاستخدام الحوسبة السحابية في الجامعة الأردنية و درجة ملاءمته من وجهة نظر الخبراء. المجلة التربوية الأردنية مج. 7، ع. 4 (تشرين الأول 2022)، ص ص. 274-299.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1503273

American Medical Association (AMA)

بنات، سناء يعقوب محمد والجراح، عبد المهدي علي. أنموذج تدريسي مقترح يستند إلى النظرية البنائية لاستخدام الحوسبة السحابية في الجامعة الأردنية و درجة ملاءمته من وجهة نظر الخبراء. المجلة التربوية الأردنية. 2022. مج. 7، ع. 4، ص ص. 274-299.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1503273

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 297-299

Record ID

BIM-1503273