الحصيلة الأولمبية للأنظمة السلطوية : هل من أثر لشخصنة الحكم ؟

Other Title(s)

The authoritarian regimes' performances in the olympics : does regime personalization matter ?

Joint Authors

أمنكاي، عبد الكريم
الشمايلة، عمار يوسف

Source

سياسات عربية

Issue

Vol. 10, Issue 58 (30 Sep. 2022), pp.32-54, 23 p.

Publisher

Arab Center for Research and Policy Studies

Publication Date

2022-09-30

Country of Publication

Qatar

No. of Pages

23

Main Subjects

Political Sciences

Abstract AR

لـم تـكـن الألعاب الأولمبية الحديثة، منذ نشأتها في نهاية القرن التاسع عشر، مجرد فضاء للتنافس بين الرياضيين الطامحين إلى حصد الألقاب و الميداليات المختلفة، بل شكلت أيضا مجالا للمناكفة بين الدول لما رأته أنظمتها في النجاح الأولمبي من قدرة على شحذ الشعور القومي وتعزيز شرعيتها، و حتـى إبراز تفوقها الأيديولوجي في مواجهة خصومها الداخليين و الخارجيين.

و في المقابل لم تكن كل الدول التي حكمتها أو تحكمها الأنظمة السلطوية على المستوى نفسـه مـن الـنجـاح، إذ تظهر حصيلة نتائج الـدول ذات النظام السلطوي تفاوتات كبيرة على مر الـدورات الأولمبية.تنظر هذه الدراسة في أسباب هذه التفاوتات ؛ و ذلك بالتركيز على دور شخصنة النظام السلطوي بوصفه عاملا مفسرا لها، إذ تبيـن عـن طريق تحليلها معطيات تغطي الفترة 1948-2008 أن قدرة أي بلد يحكمه نظام سلطوي علـى حـصـد الميداليات الأولمبية تتأثر بمستوى شخصنة الحكم، فكلما ارتفع مستوى شخصنة النظام السلطوي انخفضت حصيلـة الـبـلـد مـن الميداليات الأولمبية، بغض النظـر عـن طبيعته (حزبي، ملكي، عسكري، فـردي)، و دون أن يلغـي ذلـك محورية الـعـوامـل البنيوية المتحكمة تقليديـا فـي تـألـق أي بلد في المنافسات الرياضية الدولية، و على رأسها مستوى النماء الاقتصادي و عدد السكان.

Abstract EN

Since their inception at the end of the nineteenth century, the modern Olympic Games have been not only a space for competition between athletes aspiring to win various titles but also a field for competition between countries.

While several authoritarian regimes have consistently succeeded in this domain, there are significant disparities between authoritarian regimes in their performances at the Olympics.

This paper examines the causes of these disparities by focusing on regime personalization as an explanatory factor.

Analyzing data covering the period 1948-2008, we found that the ability of any country ruled by an authoritarian regime to win Olympic medals is affected by the regime's personalization level, regardless of its nature (single-party, monarchy, military, or personalistic).

American Psychological Association (APA)

أمنكاي، عبد الكريم والشمايلة، عمار يوسف. 2022. الحصيلة الأولمبية للأنظمة السلطوية : هل من أثر لشخصنة الحكم ؟. سياسات عربية،مج. 10، ع. 58، ص ص. 32-54.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1513167

Modern Language Association (MLA)

أمنكاي، عبد الكريم والشمايلة، عمار يوسف. الحصيلة الأولمبية للأنظمة السلطوية : هل من أثر لشخصنة الحكم ؟. سياسات عربية مج. 10، ع. 58 (أيلول 2022)، ص ص. 32-54.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1513167

American Medical Association (AMA)

أمنكاي، عبد الكريم والشمايلة، عمار يوسف. الحصيلة الأولمبية للأنظمة السلطوية : هل من أثر لشخصنة الحكم ؟. سياسات عربية. 2022. مج. 10، ع. 58، ص ص. 32-54.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1513167

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-1513167