مخطوط "ما جرى به العمل من أن الابن لا يجتمع مع أبيه أو صهره أو شيخه في وجود ولده أو زوجته" للشيخ محمد السعيد الجزائري الأخ الأكبر للأمير عبد القادر: دراسة وتقديم

Other Title(s)

A study of the manuscript of "what was practiced in that the son does not meet his father, man's brother-in-law or his Chikes in the presence of his son or his wife" by Sheikh Muhammad al-Saeed al-Jazaery, the brother of Emir Abdel-Qader

Author

أبو كعبر، تقي الدين

Source

دراسات و أبحاث

Issue

Vol. 16, Issue 3 (31 May. 2024), pp.71-89, 19 p.

Publisher

Ziane Achour University of Djelfa

Publication Date

2024-05-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

19

Main Subjects

History

Abstract AR

لا يزال الكثير من تراث أعلام الجزائر غير معروف ولا مدروس، خاصة في الفترة المعاصرة نظرا للمعطيات التي عرفتها المنطقة بعد احتلالها من الجيش الفرنسي وهجرة الكثير من أبنائها للمشرق والمغرب، ما أدر ى إلى تفرق تراثهم وتشتته، تهدف هذه المقالة للتعريف بأحد أعلام الجزائر وهو الشيخ محمد السعيد الجزائري الأخ الأكبر للأمير عبد القادر من خلال تقديم رسالة من رسائله العديدة والموسومة ب: "رسالة ما جرى به العمل من أن الابن لا يجتمع مع أبيه أو صهره أو شيخه في وجود ولده أو زوجه"، وتكمن أهمية هذا الرسالة في كونها تعالج قضية اجتماعية لا يزال العمل بها إلى يوم الناس هذا.

Abstract EN

Many of the books and writings of the Sheikhs of Algeria are still unknown or studied, especially in the contemporary period, given what the region was exposed to after the French army occupied Algeria and the emigration of many of its people to the East and the West, which led to the dispersal and dispersion of their heritage.

this article aims to introduce one of the notables of Algeria, namely Sheikh Muhammad al-Saeed al-Jazaery, the brother of Emir Abdel-Qader, by presenting a manuscript entitled: “what was practiced in that the son does not meet his father, man's brother-in law or his Chikes in the presence of his son or his wife”.

American Psychological Association (APA)

أبو كعبر، تقي الدين. 2024. مخطوط "ما جرى به العمل من أن الابن لا يجتمع مع أبيه أو صهره أو شيخه في وجود ولده أو زوجته" للشيخ محمد السعيد الجزائري الأخ الأكبر للأمير عبد القادر: دراسة وتقديم. دراسات و أبحاث،مج. 16، ع. 3، ص ص. 71-89.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1566875

Modern Language Association (MLA)

أبو كعبر، تقي الدين. مخطوط "ما جرى به العمل من أن الابن لا يجتمع مع أبيه أو صهره أو شيخه في وجود ولده أو زوجته" للشيخ محمد السعيد الجزائري الأخ الأكبر للأمير عبد القادر: دراسة وتقديم. دراسات و أبحاث مج. 16، ع. 3 (أيار 2024)، ص ص. 71-89.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1566875

American Medical Association (AMA)

أبو كعبر، تقي الدين. مخطوط "ما جرى به العمل من أن الابن لا يجتمع مع أبيه أو صهره أو شيخه في وجود ولده أو زوجته" للشيخ محمد السعيد الجزائري الأخ الأكبر للأمير عبد القادر: دراسة وتقديم. دراسات و أبحاث. 2024. مج. 16، ع. 3، ص ص. 71-89.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1566875

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش: ص. 86-89

Record ID

BIM-1566875