دوافع العدوان لدى عينة من الطلبة المراهقين في محافظة إربد

Joint Authors

الجراح، عبد الناصر ذياب
الحموري، فراس أحمد مصلح

Source

مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية و الاجتماعية

Issue

Vol. 5, Issue 3 (31 Oct. 2008), pp.281-308, 28 p.

Publisher

University of Sharjah

Publication Date

2008-10-31

Country of Publication

United Arab Emirates

No. of Pages

28

Main Subjects

Educational Sciences
Psychology

Topics

Abstract AR

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى انتشار دوافع العدوان لدى عينة من الطلبة المراهقين في محافظة إربد، و إلى معرفة أثر متغيرات الجنس، و المرحلة العمرية، و مكان السكن و بعض المتغيرات الديموغرافية على انتشار دوافع العدوان.

تكونت عينة الدراسة من (304) طالبا و طالبة في محافظة إربد، تراوحت أعمارهم ما بين 12 إلى 18 عاما، طبق عليهم اختبار دوافع السلوك العدواني الذي طوره الباحثان لأغراض هذه الدراسة بعد استخراج دلالات صدقه و ثباته.

و أظهرت نتائج الدراسة أن دوافع العدوان كرد فعل على الإحباط كانت أكثر انتشارا و تأثيرا في السلوك العدواني من دوافع العدوان كوسيلة لتحقيق أهداف و غايات معينة.

كما أظهرت النتائج تفوق الذكور على الإناث في درجاتهم على بعد دوافع العدوان كوسيلة لتحقيق أهداف و غايات معينة، و كذلك تفوق طلبة مرحلة المراهقة المتأخرة على طلبة مرحلة المراهقة المبكرة في درجاتهم على بعد دوافع العدوان كرد فعل على الإحباط و خصوصا لدى الطلبة سكان المدينة.

و أخيرا، فقد كشفت نتائج تحليل الإنحدار أن متغيرات عدد أفراد الأسرة و الترتيب الولادي و التحصيل كانت من المتغيرات المتنبأة بدرجات الطلبة على بعد دوافع العدوان كوسيلة لتحقيق أهداف وغايات معينة.

و في ضوء تلك النتائج خرج الباحثان بالعديد من الاستنتاجات و التوصيات.

Abstract EN

This study aimed at exploring the effect of students' sex, developmental stage, living place and other demographic variables on the motives of aggressive behavior among a sample of adolescent students in Irbid governorate.

The study sample which consisted of 304 males and females with ages between 12 and 18 years completed a scale developed to measure the motives of aggressive behavior.

Results showed that aggression motivated by frustration was more common than aggression to fluffy personal objectives and goals.

It was also shown, that the mean of males on the scale of aggression to fluffy personal objectives and goals, was greater than the mean of females, and that the mean of the students in the late adolescence stage at the same scale was greater than the students in the early adolescence stage.

Finally, multiple regression results showed that variables of family number, child rank, and achievement were predictors of students' score on the scale of aggression motivated by frustration; while child rank was the only predictor of students' score on the scale of aggression to fluffy personal objectives and goals.

According to these results the researchers made many conclusions and recommendations.

American Psychological Association (APA)

الجراح، عبد الناصر ذياب والحموري، فراس أحمد مصلح. 2008. دوافع العدوان لدى عينة من الطلبة المراهقين في محافظة إربد. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية و الاجتماعية،مج. 5، ع. 3، ص ص. 281-308.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-23140

Modern Language Association (MLA)

الجراح، عبد الناصر ذياب والحموري، فراس أحمد مصلح. دوافع العدوان لدى عينة من الطلبة المراهقين في محافظة إربد. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية و الاجتماعية مج. 5، ع. 3 (تشرين الأول 2008)، ص ص. 281-308.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-23140

American Medical Association (AMA)

الجراح، عبد الناصر ذياب والحموري، فراس أحمد مصلح. دوافع العدوان لدى عينة من الطلبة المراهقين في محافظة إربد. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية و الاجتماعية. 2008. مج. 5، ع. 3، ص ص. 281-308.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-23140

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 306-308

Record ID

BIM-23140