نظرية التطور الإنساني عند ابن الجوزي : دراسة نفسية

Other Title(s)

The human evolution theory by Ibn al-Jawzi : psychological study

Author

الشريفين، عماد عبد الله محمد

Source

مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية و الاجتماعية

Issue

Vol. 6, Issue 3 (31 Oct. 2009), pp.153-182, 30 p.

Publisher

University of Sharjah

Publication Date

2009-10-31

Country of Publication

United Arab Emirates

No. of Pages

30

Main Subjects

Psychology

Topics

Abstract AR

يهدف البحث إلى بيان نظرية الإمام ابن الجوزي في التطور الإنساني، و ذلك من خلال الكشف عن مراحل التطور الإنساني عند ابن الجوزي، و بيان المظاهر النمائية في كل مرحلة كما وضحها، ثم الكشف عن العوامل المؤثرة في التطور الإنساني عنده.

و قد توصل الباحث إلى أن الإمام ابن الجوزي فصل في مراحل التطور الإنساني و مظاهرة حيث جعلها خمس مراحل : مرحلة الطفولة و حددها بخمسة عشر عاما، و مرحلة الشباب، و تمتد إلى تمام الخامسة و الثلاثين، و مرحلة الكهولة و تمتد من الخامسة و الثلاثين إلى تمام الخمسين، ثم مرحلة الشيخوخة و تكون من الخمسين إلى تمام السبعين، و أخيرا مرحلة الهرم من بعد السبعين إلى آخر العمر، حيث تتميز كل مرحلة بمجموعة من المظاهر النمائية المميزة لها كما أشار إلى أهم العوامل المؤثرة في التطور الإنساني و المتمثلة بالنظافة، و الغذاء، و الوراثة، و البيئة، و الأمراض.

Abstract EN

The purpose of this study is to examine Imam Ibn Al Jouzi’s theory of human development by identifying the stages of human development posited by Ibn Al Jouzi, examining the developmental characteristics for each stage, and finally identifying the factors affecting human development.

The researcher concludes that Imam Ibn Al Jouzi discriminated between the various stages and characteristics of human development.

According to Jouzi, human development consists of five stages: Childhood until 15 years of age, youth from 15 to 35, the elderly stage from 35 to 50, the middle-elderly stage from 50 to 70, and the late elderly stage from 70 until death.

Jouzi identifies specific developmental characteristics for each stage.

In his theory, he also addresses some other topics such as hygiene, nutrition, genetics and diseases.

American Psychological Association (APA)

الشريفين، عماد عبد الله محمد. 2009. نظرية التطور الإنساني عند ابن الجوزي : دراسة نفسية. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية و الاجتماعية،مج. 6، ع. 3، ص ص. 153-182.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-238223

Modern Language Association (MLA)

الشريفين، عماد عبد الله محمد. نظرية التطور الإنساني عند ابن الجوزي : دراسة نفسية. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية و الاجتماعية مج. 6، ع. 3 (تشرين الأول 2009)، ص ص. 153-182.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-238223

American Medical Association (AMA)

الشريفين، عماد عبد الله محمد. نظرية التطور الإنساني عند ابن الجوزي : دراسة نفسية. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية و الاجتماعية. 2009. مج. 6، ع. 3، ص ص. 153-182.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-238223

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 179-181

Record ID

BIM-238223