أثر المشاركة في اتخاذ القرارات على الالتزام التنظيمي : دراسة ميدانية على العاملين في المؤسسات الحكومية الأردنية المخصصة بالإقراض

Other Title(s)

The impact of participation in decision making on organizational commitment: a field study on employees in governmental specialized credit institutions

Author

الزعبي، خالد يوسف محمد

Source

مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

Issue

Vol. 25, Issue 1 (28 Feb. 2010), pp.67-120, 54 p.

Publisher

Mutah University Deanship of Academic Research

Publication Date

2010-02-28

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

54

Main Subjects

Business Administration

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثرمشاركة العاملين في عملية اتخاذ القرارات على مستوى الالتزام التنظيمي لدى العاملين في المؤسسات المالية الحكومية المتخصصة بالإفراض في الأردن.

بلغ مجتمع الدراسة الكلي (1332) موظفا و تم اختيار عينة عشوائية بسيطة منهم بنسبة (50%) حيث بلغت عينة الدراسة (666)موظفا.

و لتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير و تصميم استبانه من (44) سؤالا لجمع البيانات وزعت على عينة الدراسة ، بلغ نسبة الاستبانات الصالحة للتحليل (582) استبانة مثلت ما نسبتة (87.4%) من عينة الدراسة.

تم استخدام الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية ((spss.v10 والإحصاء الوصفي (النسب المئوية ، المتوسطات الحسابية ، النحرافات المعيارية ) كما تم استخدام تحليل الانحدار المتعدد و تحليل الانحدار المتعدد التدريجي لتحليل البيانات.

توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان من أهمها : 1.

أن مستوى تصورات العاملين للمشاركة في عملية اتخاذ القرارات كانت مرتفعة و بمتوسط حسابي (3.63) .

2.

أن مستوى تصورات العاملين نحو الالتزام التنظيمي بكافة أبعاده كان متوسطا وبمتوسط حسابي (3.39) و قد احتل بعد الالتزام المادي المرتبة الأولى بمتوسط حسابي (3.44) يلية بعد الالتزام العاطفي (3.37) في حين جاء بالمرتبة الأخيرة بعد الألتزام الأخلاقي (3.35).

3.

أن هناك أثرا دالا إحصائيا عند مستوى دلالة (0.05≤ α) للمشاركة في عملية اتخاذ القرارات في الالتزام التنظيمي بأبعاده المختلفة (المادي و العاطفي و الأخلاقي ).

4.

أن هناك فروقا دالة إحصائيا عند مستوى دالة (ِα≤0.05 ) لتصورات العاملين نحو المشاركة في اتخاذ القرارات تعزى للمتغيرات الديمغرافية (الخبرة، المؤهل العلمي، الجنس، المسمى الوظيفي و العمر).

أوصت الدراسة بضرورة الاستمرار في تعزيز عملية المشاركة في اتخاذ القرارات وتفعيل دور الادارة في تطوير الالتزام التنظيمي لدى العاملين من خلال تدريبهم وتطوير معافهم وبضرورة الاهتمام بالعوامل الاخرى التي تنمي الالتزام التنظيمي.

Abstract EN

This study aimed at finding out the impact of the participation of employees in the decision making process at the organizational commitment level in government owned financial corporations specialized in loans in Jordan.

The population of this study consisted of 1332 employees.

The sample was randomly chosen making (50%) of the popluatce (666) employees.

To achieve the aims of this study a questionnaire of 44 questions to collect the desired data was designed.

582 questionnaires (87.4 %) of the data collected were reliable.

SPSS.

V.

10 for descriptive statistics was used to analyze the collected data to find out the percentage, means and standard deviations.

Further more, Multiple Regression Analysis and Stepwise Multiple Regression were used.

The study arrived at the following conclusions : 1-The employee's perception of the decision making process was high with amean of (3.63).

2-The perception of the employees organizational commitment was medium with a mean of (3.39).

Continuance commitment came first with a mean of (3.44), then affective Commitment with a mean of (3.37), and last came normative commitment with a mean (3.35).

3-Participation in decision making process has a statistically significant influence at (a < 0.05 ) level on organizational commitment with all of its dimensions (continuance, affective, and normative).

4-There are significant statistical differences at the (a < 0.05 ) level in employees' perception of the impact of participation in the decision making process on organizational commitment due to demographic variables (experience, qualification, gender, position and age).

The study recommended that the need to enhance participation in the decision making process, be maintainedand the role of the management be activatedto develop the employees organizational commitment by training them and enriching their knowledge.

Moreover, other factors related to the organizational commitment should also stressed.

American Psychological Association (APA)

الزعبي، خالد يوسف محمد. 2010. أثر المشاركة في اتخاذ القرارات على الالتزام التنظيمي : دراسة ميدانية على العاملين في المؤسسات الحكومية الأردنية المخصصة بالإقراض. مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية،مج. 25، ع. 1، ص ص. 67-120.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-252872

Modern Language Association (MLA)

الزعبي، خالد يوسف محمد. أثر المشاركة في اتخاذ القرارات على الالتزام التنظيمي : دراسة ميدانية على العاملين في المؤسسات الحكومية الأردنية المخصصة بالإقراض. مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية مج. 25، ع. 1 (2010)، ص ص. 67-120.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-252872

American Medical Association (AMA)

الزعبي، خالد يوسف محمد. أثر المشاركة في اتخاذ القرارات على الالتزام التنظيمي : دراسة ميدانية على العاملين في المؤسسات الحكومية الأردنية المخصصة بالإقراض. مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية. 2010. مج. 25، ع. 1، ص ص. 67-120.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-252872

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن ملحق : ص. 118-120

Record ID

BIM-252872