القيم البيروقراطية لدى الموظفين الإداريين العاملين في جامعة مؤتة و علاقتها بأدائهم الوظيفي من وجهة نظر القيادات الإدارية فيها

Other Title(s)

Values of bureaucracy to the administrative staff working at the university of Mu'tah, and their relationship to job performance from the viewpoint of the administrative leadership

Joint Authors

القضاة، محمد أمين حامد عبد الله

Source

المجلة الأردنية في العلوم التربوية

Issue

Vol. 5, Issue 3 (30 Sep. 2009), pp.233-247, 15 p.

Publisher

Yarmouk University Deanship of Research and Graduate Studies

Publication Date

2009-09-30

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

15

Main Subjects

Business Administration
Political Sciences

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة التعرف إلى علاقة القيم البيروقراطية بالأداء الوظيفي للعاملين في جامعة مؤتة من وجهة نظر القيادات الإدارية فيها.

تكونت عينة 2008 و عددهم / الدراسة من جميع القيادات الإدارية في الجامعة في العام (2007125) شخصاً.

واستخدمت في الدراسة أداة مكونة من مقياسين؛ الأول لقياس ) القيم البيروقراطية، و هو مكون من (48) فقرة موزعة على (12) مجالاً، و الثاني لقياس الأداء الوظيفي، و يتكون من ( 24 ) فقرة موزعة على (6) مجالات.

و قد بينت نتائج الدراسة أن تقديرات المبحوثين على مقياس القيم البيروقراطية كانت مرتفعة، و بينت أن أداءهم الوظيفي كان مرتفعاً، و كانت الفر وق في القيم البيروقراطية دالة إحصائياً، و تعزى لصالح مساعد المدير الذي تكون مدة خدمته (أكثر من 16 سنة)، و في الأداء الوظيفي تعزى لمدير الدائرة الذي تكون مدة خدمته (أقل من 10 سنوات) وأن العلاقة بين القيم البيروقراطية و الأداء الوظيفي دالة إحصائياً و بلغت0.75).

Abstract EN

This study aimed at identifying the effect of bureaucratic values on the job performance of the Mu'tah University administrative staff from the viewpoint of administrative leadership.

The sample of the study consisted of 125 administrative leaders in the academic year 2007-2008.

The instrument of the study consisted of two measures: one for bureaucratic values distributed over 12 fields; the other consisted of 24 items distributed over 6 fields.

The study revealed that the subjects` evaluation for bureaucratic values and job performance came high.

The study also revealed that the differences in evaluation of the bureaucratic values were statistically significant in favor of assistant managers and the duration of service (above 16 years).

As for job performance, the differences in evaluation were in favor of managers and duration of service (below 10 years).

Furthermore, the study revealed that the relation between bureaucratic values on the one hand, and job performance, on the other, is statistically significant (0.75).

(Keywords: Bureaucratic values, Job performance, Universities, Administrative staff).

American Psychological Association (APA)

الصرايرة، خالد أحمد سلامة والقضاة، محمد أمين حامد عبد الله. 2009. القيم البيروقراطية لدى الموظفين الإداريين العاملين في جامعة مؤتة و علاقتها بأدائهم الوظيفي من وجهة نظر القيادات الإدارية فيها. المجلة الأردنية في العلوم التربوية،مج. 5، ع. 3، ص ص. 233-247.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-265592

Modern Language Association (MLA)

الصرايرة، خالد أحمد سلامة والقضاة، محمد أمين حامد عبد الله. القيم البيروقراطية لدى الموظفين الإداريين العاملين في جامعة مؤتة و علاقتها بأدائهم الوظيفي من وجهة نظر القيادات الإدارية فيها. المجلة الأردنية في العلوم التربوية مج. 5، ع. 3 (أيلول 2009)، ص ص. 233-247.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-265592

American Medical Association (AMA)

الصرايرة، خالد أحمد سلامة والقضاة، محمد أمين حامد عبد الله. القيم البيروقراطية لدى الموظفين الإداريين العاملين في جامعة مؤتة و علاقتها بأدائهم الوظيفي من وجهة نظر القيادات الإدارية فيها. المجلة الأردنية في العلوم التربوية. 2009. مج. 5، ع. 3، ص ص. 233-247.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-265592

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 245-247

Record ID

BIM-265592