قضايا الشباب في الصحف الأردنية اليومية من وجهة نظر طلبة جامعة اليرموك : "دراسة ميدانية"

Other Title(s)

Youth issues in the Jordanian press from Yarmouk university student's point of view : "a survey study"

Joint Authors

نجادات، علي عقلة
العلاونة، حاتم سليم

Source

المجلة الأردنية للعلوم الاجتماعية

Issue

Vol. 4, Issue 2 (31 Aug. 2011), pp.159-179, 21 p.

Publisher

University of Jordan Deanship of Academic Research (DAR)

Publication Date

2011-08-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

21

Main Subjects

Social Sciences (Multidisciplinary)
Media and Communication

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى تعرف اتجاهات طلبة جامعة اليرموك، نحو معالجة الصحف الأردنية اليومية، لقضايا الشباب، و خاصة قضايا البطالة و الزواج و العنف و المشاركة السياسية و الهجرة الخارجية و الرياضة.

و استخدم الباحثان منهج المسح الإعلامي، لعينة قوامها (511) مفردة موزعة على السنوات الدراسية للطلبة في مرحلة البكالوريوس في جامعة اليرموك.

و توصلت هذه الدراسة إلى العديد من النتائج، أبرزها: − أن الصحف الأردنية اليومية تولي الموضوعات السياسية و الاقتصادية و الاجتماعية اهتماما أكبر من الموضوعات و القضايا الشبابية، و أن (51,4 %) من الشباب يرون أن المساحات التي تخصصها هذه الصحف لموضوعات الشباب غير كافية.

− أكد أغلب الشباب الجامعي أنهم استفادوا من المعلومات الشبابية التي تنشرها هذه الصحف، و رأت نسبة كبيرة منهم أن الصحف الأردنية اليومية، تعبر عن الواقع الحقيقي لقضايا و موضوعات الشباب.

− يرى الشباب الأردني أن الصحف الأردنية اليومية تولي قضية الرياضة أهمية أكثر من غيرها، تلتها قضية الزواج، ثم البطالة، فالعنف بين الشباب، ثم الهجرة الخارجية، و في المرتبة الأخيرة قضية المشاركة السياسية للشباب.

Abstract EN

The study aimed at identifing the trends of Yarmouk University students towards the addressing of the Jordanian youth issues in the Jordanina press especially the issues of unemployment, marriage, violence, political participation, external emigration and sports.

The researchers used a survey method for a sample of 511 undergraduate students in different levels.

The findings of the study were the following: The Jordanian daily newspapers give more attention to the political, economic and social issues more than the youth issues, and 51.4% of the Jordanian young people believe that the space allocated by the newspapers to their issues is not enough.

The majority of students assured that they have benefited from the youth information published by these newspapers and a large proportion of young people see that the Jordanian daily newspapers reflect the reality of the issues and topics of young people.

The young people see that the Jordanian newspapers taking on the sports more importance than others followed by the issues of marriage, unemployment, violence and emigration and last the issue of political participation.

American Psychological Association (APA)

العلاونة، حاتم سليم ونجادات، علي عقلة. 2011. قضايا الشباب في الصحف الأردنية اليومية من وجهة نظر طلبة جامعة اليرموك : "دراسة ميدانية". المجلة الأردنية للعلوم الاجتماعية،مج. 4، ع. 2، ص ص. 159-179.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-268843

Modern Language Association (MLA)

العلاونة، حاتم سليم ونجادات، علي عقلة. قضايا الشباب في الصحف الأردنية اليومية من وجهة نظر طلبة جامعة اليرموك : "دراسة ميدانية". المجلة الأردنية للعلوم الاجتماعية مج. 4، ع. 2 (2011)، ص ص. 159-179.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-268843

American Medical Association (AMA)

العلاونة، حاتم سليم ونجادات، علي عقلة. قضايا الشباب في الصحف الأردنية اليومية من وجهة نظر طلبة جامعة اليرموك : "دراسة ميدانية". المجلة الأردنية للعلوم الاجتماعية. 2011. مج. 4، ع. 2، ص ص. 159-179.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-268843

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 177-178

Record ID

BIM-268843