واقع ريادة الأعمال الصغيرة و المتوسطة و سبل تعزيزها في الاقتصاد الفلسطيني

Other Title(s)

The reality of small and medium business entrepreneurship and the means of strengthen them in the Palestinian economy

Joint Authors

محمد، رسلان أحمد رسلان
نصر عبد الكريم محمد

Source

مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث و الدراسات

Issue

Vol. 2, Issue 23 (30 Jun. 2011), pp.43-82, 40 p.

Publisher

al-Quds Open University Deanship of Scientific Research and Graduate Studies

Publication Date

2011-06-30

Country of Publication

Palestine (West Bank)

No. of Pages

40

Main Subjects

Economy and Commerce

Topics

Abstract AR

يكتسب مفهوم ريادة ا أ لعمال في السنوات الأخيرة أهمية بارزة لدى الأوساط الرسمية و الألهلية، نظراً للدور الحيوي لريادة الأعمال في التنمية المستدامة، و كذلك لدورها في إشراك مختلف الفئات السكانية في الحراك الاقتصادي، و بخاصة فئة الشباب، و إبراز الدور الريادي المتنامي لهذه الفئة في غالبية المجتمعات.

لذا تهدف الدراسة إلى تشخيص واقع ريادة الأعمال الصغيرة و المتوسطة في الاقتصاد الفلسطيني من خلال تشخيص أبرز المعوقات الماثلة أمامها، باعتبارها نواة العمل الريادي في الاقتصاد الفلسطيني، و وضع المقترحات الممكنة و الهادفة إلى تذليل هذه المعوقات، و بالتالي نموها و تطورها في ضوء التجارب العالمية و الإلقليمية في دعم المشروعات الصغيرة و المتوسطة وتشجيعها.

استخدم الباحثان في هذه الدراسة منهجية التحليل الوصفي بالاعتماد على البيانات الرسمية الصادرة عن الجهاز المركزي لإ لحصاء الفلسطيني، وسلطة النقد الفلسطينية، و ملفات الدوائر المختصة لوزارة الاقتصاد الوطني الفلسطينية، و كذلك من خلال الاطلاع على العديد من الدراسات التي أجراها باحثون فلسطينيون بشأن الريادة في فلسطين، و واقع المشروعات الصغيرة و المتوسطة الفلسطينية و آفاقها.

توصلت الدرا سة إلى العديد من النتائج التي تفيد بمجملها، بوجود كثير من المعوقات التي تعترض ريادة الأعمال الصغيرة والمتو سطة، و في ضوئها قدم الباحثان عدداً من التوصيات، التي في حال تطبيقها و العمل بها، ستعمل على إحداث نقلة نوعية للعمل الريادي في فلسطين.

Abstract EN

Over the recent years, the concept of business entrepreneurship has attracted considerable attention from researchers and policy makers worldwide.

This attention was driven by the fact of the increasing role of entrepreneurship in the development local economies, especially in encountering unemployment and alleviating poverty.

Thus, the purpose of this study is to assess the status of entrepreneurship in the sector of small and medium enterprises in the Palestinian economy, and to identify the main obstacles it is encountering.

It also proposes concrete recommendations that would help over these obstacles and advance entrepreneurial activities in Palestine.

The methodology employed in this study centered on gathering and analyzing statistics published mainly by the Palestinian Monetary Authority and the Palestinian Central Bureau of Statistics as well as by other research organizations.

The study also reviewed and synthesized all prior studies on small and medium enterprises in Palestine which comprise around 95% of all business enterprises.

The study reported a number of key findings, and concluded with a set of recommendations that would enhance the prospects of business entrepreneurship in small and medium enterprises in Palestine.

American Psychological Association (APA)

محمد، رسلان أحمد رسلان ونصر عبد الكريم محمد. 2011. واقع ريادة الأعمال الصغيرة و المتوسطة و سبل تعزيزها في الاقتصاد الفلسطيني. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث و الدراسات،مج. 2، ع. 23، ص ص. 43-82.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-270633

Modern Language Association (MLA)

محمد، رسلان أحمد رسلان ونصر عبد الكريم محمد. واقع ريادة الأعمال الصغيرة و المتوسطة و سبل تعزيزها في الاقتصاد الفلسطيني. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث و الدراسات ع. 23 (حزيران 2011)، ص ص. 43-82.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-270633

American Medical Association (AMA)

محمد، رسلان أحمد رسلان ونصر عبد الكريم محمد. واقع ريادة الأعمال الصغيرة و المتوسطة و سبل تعزيزها في الاقتصاد الفلسطيني. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث و الدراسات. 2011. مج. 2، ع. 23، ص ص. 43-82.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-270633

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 77-78

Record ID

BIM-270633