توصيف بعض أصناف التفاح المحلية في سورية باستخدام بعض المؤشرات الشكلية و الجزيئية

Other Title(s)

Characterization of some local apple cultivars in Syria using some morphological traits and molecular markers

Joint Authors

المعري، خليل
الحلبي، علا توفيق
مزهر، بيان محمد

Source

المجلة الأردنية في العلوم الزراعية

Issue

Vol. 5, Issue 1 (31 Mar. 2009), pp.73-89, 17 p.

Publisher

University of Jordan Deanship of Academic Research (DAR)

Publication Date

2009-03-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

17

Main Subjects

Botany

Topics

Abstract AR

تم التوصيف الشكلي و الجزيئي لـ 5 أصناف تفاح محلية هي : سكري طراز 1 و سكري طراز 2 و شمامطي و درشاوي و فاطمي، بالإضافة إلى الصنفين "غولدن ديليشس، و "التفاح الشائع"، حيث أظهرت الأصناف المدروسة اختلافات شكلية واضحة فيما بينها، إضافة إلى أن التركيب الكيميائي للثمار أظهر اختلافات معنوية من حيث محتواها من السكريات الكلية، و الحموضة الكلية، و نسبة المواد الصلبة الذائبة.

كما تم التوصيف الجزيئي للأصناف المدروسة باستخدام تقنيتي الـ RAP و الـ SSR, حيث أعطى 15 بادئا من 25 بادئا مستخدما في تقنية الـ RAPD فعالية في كشف التعددية الشكلية بين الأصناف المدروسة بنسبة 74 %، في حين أعطت أزواج البادئات الثمانية المستخدمة في تقنية الـ SSR تعددية شكلية بين الأصناف المدروسة بنسبة 100 %، كما كانت درجة التشابه الوراثي بين 0.47 و 0.82 في تقنية الـ RAPD في حين كانت بين 0.11 و 0.67 ، في تقنية الـ .SSR من ناحية أخرى فصل التحليل العنقودي الناتج عن RAPD الصنف فاطمي عن الأصناف المحلية المدروسة، في حين فصل التحليل العنقودي الناتج عن تقنية الـ SSR "غولدن ديليشس" و "التفاح الشائع" في مجموعة منفصلة، و ميزت تقنية الـ RAPD الأصناف المدروسة ب 37 حزمة فريدة.

في حين ميزتها تقنية الـ SSR ب 8 حزم فريدة.

و كان معامل الارتباط بين تقنية الـ SSR و التوصيف الشكلي (0.84 = r), و بين تقنية الـ RAPD و التوصيف الشكلي (r = 0.74) فيما كان بين تقنيتي الـ RAPD والـ SSR (r= 0.79).

Abstract EN

Morphological and molecular characterization has been achieved for 5 local apple cultivars ("Sekkari 1", "Sekkari 2", "Shmamti", "Dershawi" and "Fatemi") in comparison with "Golden Delicious" and Malus communis.

All the studied cultivars showed clear morphological variations among them.

In addition, the chemical components of fruit showed significant differences in total sugars, total acidity and soluble solids percent.

Molecular characterization was achieved using RAPD and SSR markers.

15 RAPD primers out of 25 were useful to detect the polymorphism (74%) among the studied cultivars, while the 8 SSR primer pairs revealed high level of polymorphism (100%).

In the RAPD technique, the genetic similarity was between 0.47-0.82, while it was 0.11-0.67 in SSR technique.

On the other hand, cluster analysis of RAPD placed "Fatemi" in a separate cluster; and the dendrogram derived from SSR grouped "Golden Delicious" and "M.

communis" in another separate cluster.

The RAPD and SSR techniques characterized the studied cultivars with 37 unique bands and 8 unique alleles, respectively.

The correlation coefficient between SSR and morphological characterization was (r = 0.84), and between RAPD and morphological characterization was (r =0.79), while it was (r =0.74) between RAPD and SSR.

American Psychological Association (APA)

الحلبي، علا توفيق ومزهر، بيان محمد والمعري، خليل. 2009. توصيف بعض أصناف التفاح المحلية في سورية باستخدام بعض المؤشرات الشكلية و الجزيئية. المجلة الأردنية في العلوم الزراعية،مج. 5، ع. 1، ص ص. 73-89.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-274933

Modern Language Association (MLA)

الحلبي، علا توفيق....[و آخرون]. توصيف بعض أصناف التفاح المحلية في سورية باستخدام بعض المؤشرات الشكلية و الجزيئية. المجلة الأردنية في العلوم الزراعية مج. 5، ع. 1 (آذار 2009)، ص ص. 73-89.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-274933

American Medical Association (AMA)

الحلبي، علا توفيق ومزهر، بيان محمد والمعري، خليل. توصيف بعض أصناف التفاح المحلية في سورية باستخدام بعض المؤشرات الشكلية و الجزيئية. المجلة الأردنية في العلوم الزراعية. 2009. مج. 5، ع. 1، ص ص. 73-89.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-274933

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 86-88

Record ID

BIM-274933