مشكلات التربية العملية في جامعة القدس المفتوحة من وجهة نظر الدارسين و مقترحات لحلها

Joint Authors

مؤنس، خالد عوض عبد الله
جبر، نبيل داوود

Source

بحوث

Issue

Vol. 2009, Issue 3 (31 Mar. 2009), pp.58-90, 33 p.

Publisher

National Research Center

Publication Date

2009-03-31

Country of Publication

Palestine (Gaza Strip)

No. of Pages

33

Main Subjects

Educational Sciences

Topics

Abstract AR

هدفت الدراسة إلى التعرف على المشكلات التي يواجهها الدارس المعلم في جامعة القدس المفتوحة خلال برنامج التربية العملية وذلك من وجهة نظرهم ومقترحات لحلها.

كما استهدفت الكشف عن دلالة الفروق في تحديد المشكلات التي تواجه الطلبة أثناء تطبيق التربية العملية تعزى لمتغير الجنس والتخصص .

ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحثان بإعداد استبانه اشتملت على (59) فقرة موزعة على ستة مجالات رئيسه وهي : المشرف الأكاديمي على التربية العملية، عدد ساعات التربية العملية، مقياس التقدير للدارس المعلم، مدرسة التدريب، المعلم المقيم، محتوى مساق التربية العملية .

وبلغت عينة الدراسة (103) طالب وطالبة ( 38 طالباً، 65 طالبة )، من المسجلين في مقرر التربية العملية وذلك في الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي (2008/2009) .

وقد كشفت نتائج الدراسة أن المشكلات التي تواجه الدارس المعلم : أن الدارس المعلم يحتاج إلى المزيد من أيام التربية العملية، وعدم وجود علاقة طيبة بين الدارس المعلم والمشرف الأكاديمي، والافتقار إلى التخطيط المسبق الذي يتقدم من خلاله الدارس المعلم أثناء تدريبه العملي،و تعدد مصادر التقويم يؤثر سلباً على الدرجة النهائية، وشح النصائح والتعليمات التي تقدم من المعلم المقيم للدارس المعلم، كذلك كشفت الدراسة عن عدم وجود فروق داله إحصائيا في تحديد المشكلات التي تواجه الدارس المعلم أثناء تطبيق التربية العملية التي تعزى لمتغير الجنس والتخصص .

Abstract EN

The study aims to acknowledge the training teacher student problems facing at Al-Quads Open University through the educational training from their points of view and it suggests some solution to overcome these problems .

It aims to discover the clear differences the students facing while doing their training due to the sex and specialization.

To prove the study aims , the researchers made a questionnaire includes (59) paragraphs distributed into six principal fields which are : The supervisor for the educational training , Educational training hours , The supervisor evaluation for the students , The school training , the teacher evaluation , the educational training contents .

The sample of the study (103) boys and girls) (38 boy, 65girls ) from the educational training registered course of the first session of the year (2008 -2009 ) .

The study regarding the problems facing the trained students are: The trained teacher needs more days of training, there is poor relation between the supervisor and the trained teacher, The advanced poor planning for the trained teacher, The little advice, and information from the supervisor to, the trained teacher, the study discovered that there is no statistical clear differences in determining, the problems faces the trained teacher while doing the educational training due to their sex and specialization.

American Psychological Association (APA)

مؤنس، خالد عوض عبد الله وجبر، نبيل داوود. 2009. مشكلات التربية العملية في جامعة القدس المفتوحة من وجهة نظر الدارسين و مقترحات لحلها. بحوث،مج. 2009، ع. 3، ص ص. 58-90.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-279469

Modern Language Association (MLA)

مؤنس، خالد عوض عبد الله وجبر، نبيل داوود. مشكلات التربية العملية في جامعة القدس المفتوحة من وجهة نظر الدارسين و مقترحات لحلها. بحوث ع. 3 (آذار 2009)، ص ص. 58-90.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-279469

American Medical Association (AMA)

مؤنس، خالد عوض عبد الله وجبر، نبيل داوود. مشكلات التربية العملية في جامعة القدس المفتوحة من وجهة نظر الدارسين و مقترحات لحلها. بحوث. 2009. مج. 2009، ع. 3، ص ص. 58-90.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-279469

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن ملحق : ص. 86-90

Record ID

BIM-279469