دور التعليم في الحراك الاجتماعي من وجهة نظر طلبة التعليم العالي في الأردن

Other Title(s)

The role of higher education on social mobility from students prospective

Joint Authors

القضاة، محمد أمين حامد عبد الله
الزعبي، أحمد محمد علي
الهيلات، مصطفى قسيم محمد

Source

مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

Issue

Vol. 23, Issue 1 (28 Feb. 2008), pp.27-46, 20 p.

Publisher

Mutah University Deanship of Academic Research

Publication Date

2008-02-28

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

20

Main Subjects

Social Sciences (Multidisciplinary)
Educational Sciences

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور التعليم العالي في الحراك الاجتماعي في الأردن من وجهة نظر الطلبة، و لتحقيق هدف الدراسة طبقت استبانة من إعداد الباحثين بعد التأكد من خصائصها السيكو مترية على عينة بلغت (541) طالبا و طالبة من طلبة الجامعات و كليات المجتمع الحكومية و الخاصة في الأردن.

تم حساب المتوسطات الحسابية، و الانحرافات المعيارية لإجابات أفراد الدراسة على الأداة، كما تم استخدام تحليل التباين الأحادي (ANOVA) لمعرفة دلالة الفروق بين المتوسطات، و اختبار شيفيه (Scheffe) للمقارنات البعدية، و أظهرت نتائج الدراسة أن للتعليم العالي دورا في الحراك الاجتماعي من وجهة نظر أفراد الدراسة، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في وجهات نظر أفراد العينة بين طلبة الدبلوم و طلبة الدراسات العليا و لصالح طلبة الدبلوم، كما وجدت فروق ذات ذات دلالة إحصائية في وجهات نظر أفراد العينة بين طلبة البكالوريوس و طلبة الدراسات العليا و لصالح طلبة البكالوريوس، في حين لم تظهر فروق دلالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (0,05

Abstract EN

The purpose of this study was to investigate the role of high education on social mobility in Jordan from students perspective.

To achieve this purpose, a structured questionnaire was designed by the researchers and was applied to (541) graduate, undergraduate and community college students after testing its validity and reliability.

the means and standard deviations and one- way ANOVA were used.

Also Scheffe statistics test was used to see if there were statistically significant differences.

The Results of this study indicated a strong association between the level of education and social mobility from students perspective.

Also the statistical analyses revealed that community college and undergraduate students regarding the role of Education on social mobility was statistically significant (p < 0.05) compared with graduate students.

While there were no statistically significant differences in students perspective toward the role of education on social mobility pertaining to the type of university (governmental and private), family income, and sex role.

American Psychological Association (APA)

القضاة، محمد أمين حامد عبد الله والزعبي، أحمد محمد علي والهيلات، مصطفى قسيم محمد. 2008. دور التعليم في الحراك الاجتماعي من وجهة نظر طلبة التعليم العالي في الأردن. مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية،مج. 23، ع. 1، ص ص. 27-46.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-282259

Modern Language Association (MLA)

القضاة، محمد أمين حامد عبد الله....[و آخرون]. دور التعليم في الحراك الاجتماعي من وجهة نظر طلبة التعليم العالي في الأردن. مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية مج. 23، ع. 1 (2008)، ص ص. 27-46.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-282259

American Medical Association (AMA)

القضاة، محمد أمين حامد عبد الله والزعبي، أحمد محمد علي والهيلات، مصطفى قسيم محمد. دور التعليم في الحراك الاجتماعي من وجهة نظر طلبة التعليم العالي في الأردن. مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية. 2008. مج. 23، ع. 1، ص ص. 27-46.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-282259

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن ملحق : ص. 46

Record ID

BIM-282259