تأثير استخدام البنتونايت في علائق النعاج العواسية في إنتاج الحليب و مكوناته

Other Title(s)

Effect of using bentonite in Awassi ewes rations on milk production and composition

Joint Authors

قصي زكي شمس الدين
ممتاز متي منصور
حمدون، موفق يحيى

Source

مجلة زراعة الرافدين

Issue

Vol. 36, Issue 4 (31 Dec. 2008)9 p.

Publisher

University of Mosul College of Agriculture and Forestry

Publication Date

2008-12-31

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

9

Main Subjects

Zoology

Topics

Abstract AR

أجريت هذه الدراسة في حقول الإنتاج الحيواني / المعهد التقني موصل، حيث استخدمت في هذه الدراسة 36 نعجة عواسيه مختلفة الأعمار 2 و 3 و 4 سنة مع مواليدها الفردية عند الولادة، تم تقسيم النعاج عشوائيا إلى أربع مجاميع مع الأخذ بنظر الاعتبار أعمارها، و غذيت هذه المجاميع الأربعة على علائق اختلفت في نسبة البنتونايت صفر و 1 و 2 و % 3 بعد الولادة و لمدة 12 أسبوع بهدف معرفة مدى تأثيره في إنتاج الحليب و تركيبه الكيميائي.

بلغ المتوسط العام لإنتاج الحليب الكلي 79.674 كغم خلال 12 أسبوع و بمعدل إنتاج يومي قدره 0.885 كغم، أظهرت النتائج إلى وجود تأثيرا معنويا لنسبة (0.05 ≥ أ) البنتونايت في إنتاج الحليب الكلي و اليومي و لصالح العليقة الحاوية على %2) بنتونايت، حيث أن زيادة نسبة البتونايت في العليقة من (صفر إلى1 % أو 2%) أدى ذلك إلى زيادة معنوية (أ ≤ 0.05) في إنتاج الحليب، و كذلك لم يؤثر عمر الأم و جنس المولود في إنتاج الحليب اليومي و الكلي.

أشارت النتائج إلى أن نسبتي البروتين و المواد الصلبة اللادهنية ارتفعت معنويا (أ ≤ 0.05) في حين انخفضت معنويا (أ ≤ 0.05) نسبة الدهن في العليقة الحاوية على % 3 بنتونايت، في حين لم تتأثر نسب السكر و المواد الصلبة الكلية و الرماد بنسبة البنتونايت المستخدم، كذلك أشارت النتائج أن عمر الأم أثرا معنويا في نسبة الدهن و البروتين و المواد الصلبة الكلية و المواد الصلبة اللادهنية.

في حين لم يتأثر معنويا التركيب الكيميائي للحليب بجنس المولود.

Abstract EN

This study was conducted on 36 Awassi ewes at different ages(2,3 and 4 year old) together with their single lambs in sheep farm Mosul Technical Institute.

Ewes were divided into four groups according to their ages ,and fed on four rations containing different levels of bentonite( 0,1,2 and 3% respectively ), after parturition for 12 weeks ( weaning time ), to study the effect of bentonite level on milk production and chemical composition.

The overall mean of the total and daily milk yield during 12 weeks were 79.534 and 0.88 Kg respectively, the results revealed that bentonait levels in ration had significantly (p< 0.05) effect on daily and total milk yield, were ration of 2% bentonite showed better milk yield.

However age of dam and sex of lambs had no significant effect on daily and total milk yield.

The results showed that percentages of protein and total solid not fat were increased significantly(p<0.05),while milk fat percentage was decreased significantly (p<0.05) the total solid ratio was significantly decreased (p<0.05)in ration content 3% bentonite .Level of bentonite in the diet had no significant effect on lactose,total solid and minerals.The results showed that age of dam had a significant effect( p <0.05) on fat ,protein, total solid ,and total solid not fat ,while sex of lamb had no significant effect on milk chemical composition.

American Psychological Association (APA)

قصي زكي شمس الدين وحمدون، موفق يحيى وممتاز متي منصور. 2008. تأثير استخدام البنتونايت في علائق النعاج العواسية في إنتاج الحليب و مكوناته. مجلة زراعة الرافدين،مج. 36، ع. 4.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-289164

Modern Language Association (MLA)

قصي زكي شمس الدين....[و آخرون]. تأثير استخدام البنتونايت في علائق النعاج العواسية في إنتاج الحليب و مكوناته. مجلة زراعة الرافدين مج. 36، ع. 4 (2008).
https://search.emarefa.net/detail/BIM-289164

American Medical Association (AMA)

قصي زكي شمس الدين وحمدون، موفق يحيى وممتاز متي منصور. تأثير استخدام البنتونايت في علائق النعاج العواسية في إنتاج الحليب و مكوناته. مجلة زراعة الرافدين. 2008. مج. 36، ع. 4.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-289164

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية

Record ID

BIM-289164