أثر الإصابة بالعمى على مرويات الراوي : دراسة تحليلية لأحوال الرواة المصابين بالعمى في الكتب الستة

Other Title(s)

The impact of blindness on the narratives of narrator : an analytical study of the status of narrators who are blind in six sunna books

Author

أبو عمير، فايز عبد الفتاح أحمد

Source

المجلة الأردنية في الدراسات الإسلامية

Issue

Vol. 2, Issue 2 (30 Jun. 2006), pp.80-108, 29 p.

Publisher

Al al-Bayt University Deanship of Academic Research

Publication Date

2006-06-30

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

29

Main Subjects

Religion

Topics

Abstract AR

تتناول هذه الدراسة فئة من ذوي الاحتياجات الخاصة و هم المكفوفين (العميان) و ذلك من خلال دراسة أحوال من لهم رواية في الكتب الستة، و بيان موقف العلماء من أهلية الأعمى للعمل و الأداء، و هل الأعمى مؤثر على الرواية قبولا و ردا، و تبين الدراسة أن العمى نوعان الأول : ما رافق الإنسان من أول حياته أو في صغره حيث لوحظ أن أصحاب هذه الإعاقة من هذا النوع لم تؤثر على الرواة الضابطين و أنهم انسجموا مع إعاقتهم هذا مع العلم أن منهم ضعفاء و متروكين بل و كذابين، أما النوع الثاني : فطرأ عليهم العمى بعد فترة من حياتهم العلمية، تبين الدراسة أن عدد من هؤلاء الرواة لم يكن للعمى أثر على مرويانهم، بينما كان له الأثر على بعض الرواة الذين كانوا يعنون من الحفظ قبل العمى، أما الذين كانوا يتعمدون كتبهم قبل العمى فانلحظ الأثر الأثر البالغ في مروياتهم حينما حدثوا منها حال عماهم.

Abstract EN

Societies have always had a special care with those of the special needs (disabled).

Theories and the tails for their applications were cited in order to develop and follow up their characters. Among the recent pronounced theories in this respect was that concerning the Blind people.

This theory was applied in muslem societies, evidence to that was exustance of a large number of blind scholars in all aspects of arts. This study tries to cast a light on a certain category of those disabled who has sight defects, through the investigation of their cases in the six (sunna) books and show the stands of the scholars towards the narrations of the persons of this category ،and the effect of blindness on the narrations. In this study, we hope to show how these disabled were immerged in the muslem societies and show how they antibuted to the civilization as their full-sighted counterparts.

American Psychological Association (APA)

أبو عمير، فايز عبد الفتاح أحمد. 2006. أثر الإصابة بالعمى على مرويات الراوي : دراسة تحليلية لأحوال الرواة المصابين بالعمى في الكتب الستة. المجلة الأردنية في الدراسات الإسلامية،مج. 2، ع. 2، ص ص. 80-108.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-289491

Modern Language Association (MLA)

أبو عمير، فايز عبد الفتاح أحمد. أثر الإصابة بالعمى على مرويات الراوي : دراسة تحليلية لأحوال الرواة المصابين بالعمى في الكتب الستة. المجلة الأردنية في الدراسات الإسلامية مج. 2، ع. 2 (2006)، ص ص. 80-108.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-289491

American Medical Association (AMA)

أبو عمير، فايز عبد الفتاح أحمد. أثر الإصابة بالعمى على مرويات الراوي : دراسة تحليلية لأحوال الرواة المصابين بالعمى في الكتب الستة. المجلة الأردنية في الدراسات الإسلامية. 2006. مج. 2، ع. 2، ص ص. 80-108.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-289491

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 99-108

Record ID

BIM-289491