العلاقة بين الخصائص الشخصية للزوجة و رضاها عن الزواج و العنف ضد الزوجة في قصبة الكرك

Joint Authors

أبو حجلة، همسة سمير
البداينة، ذياب موسى

Source

مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

Issue

Vol. 20, Issue 6 (31 Dec. 2005), pp.37-80, 44 p.

Publisher

Mutah University Deanship of Academic Research

Publication Date

2005-12-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

44

Main Subjects

Social Sciences (Multidisciplinary)

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى فحص العلاقة بين كل من رضا الزوجة عن الزواج و كل شكل من أشكال العنف ضد الزوجة (الجسدي و النفسي و الجنسي و الإصابات)، و إلى كشف حجم مشكلة العنف ضد الزوجة في قصبة الكرك، و كذلك فحص العلاقة بين رضا الزوجة عن الزواج و كل من المتغيرات التالية : تعرض الزوجة للعنف، و مشاهدة الزوجة للعنف خلال مرحلة الطفولة، و المتغيرات الشخصية و الاجتماعية.

و تكونت عينة الدراسة من (350) زوجة من قصبة الكرك، سحبت بطريقة عشوائية منتظمة من (23) بلوك، بواقع (17) أسرة من كل بلوك من أصل (184) بلوك هي مجموع البلوكات في قصبة الكرك.

و قد تم تطوير استبانة لجمع بيانات هذه الدراسة، تكونت من مجموعة من المتغيرات الديمغرافية، و مجموعة من المقاييس هي : الرضا عن الزواج انريش (ENRICH)، و مقياس العنف ضد الزوجة (CTS2)، و مقياس مدى التعرض للعنف في آخر (12) شهر.

أما صدق الأداة، فقد استخدمت طريقة إجماع المحكمين، إذ تم اختيار خمسة من المحكمين لمراجعة الاستبانة و تقييمها، و قد استخدم معيار إجماع المحكمين لغايات تقدير صدق الأداة.

أما ثبات الأداة فقد استخدمت طريقة (كرومباخ ألفا) لتقدير ثبات الأداة الداخلي، و الذي تراوح (0.94-0.81).

أظهرت نتائج هذه الدراسة وجود علاقة سلبية ذات دلالة إحصائية بين الرضا عن الزواج و جميع أشكال العنف ضد الزوجة (الجسدي و النفسي و الجنسي و الإصابات)، كما تبين وجود علاقة سلبية بين الرضا عن الزواج و مدى تعرض الزوجة أو مشاهدتها للعنف خلال مرحلة الطفولة، و تعرض الزوجة للعنف خلال آخر (12) شهرا، و الخلافات الأسرية.

هذا وقد شملت الدراسة بعض التوصيات ذات الصلة بموضوع الدراسة.

Abstract EN

This study aims at exploring the relationship between wife's satisfaction ; all of viyoyfy olence against wife (physical, psychological ; sexual, and corporal); and wife personal! characteristics in al-Karak City.

Also it aims at examining the relationship between wife’s satisfaction and each of the following variables: wife-exposure to violence, wife-witnessing violence during childhood, and the personal and social demo^aphic variables.

A systematic random sample consisted of (350) wives was drawn from(23) blocks out of (184) blocks, with a ratio of (17) families from each block.

A special questionnaire was developed as a research tool for this study, which was composed of demographic variables, wife marital satisfaction scale (ENRICH), violence against wife scale (CTS2) and wife exposure to violence.

The validity of this questionnaire was estimated by judges, consensus, where five judges are selected to review the validity and the relevance of the questions.

A criteria of (100%) consensus is used for the validity purpose.

The reliability of the questionnaire is estimated by using Chronback Alpha are The reliability coefficients ranged between (0.81 - 0.94).

Findings of the study showed a negative significant relationship between marriage satisfaction and violence against wife in general and in all types of violence (physical, psychological, sexual, and corporal).

Moreover, a relationship was found between marriage satisfaction and each of the following variable: wife’s exposure to violence, witnessing violence during childhood, father absence, experiencing violence during last (12) months, family disputes and alcohol and drug abuse.

The study the consisted of a number of relevant recommendations.

American Psychological Association (APA)

البداينة، ذياب موسى وأبو حجلة، همسة سمير. 2005. العلاقة بين الخصائص الشخصية للزوجة و رضاها عن الزواج و العنف ضد الزوجة في قصبة الكرك. مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية،مج. 20، ع. 6، ص ص. 37-80.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-294284

Modern Language Association (MLA)

البداينة، ذياب موسى وأبو حجلة، همسة سمير. العلاقة بين الخصائص الشخصية للزوجة و رضاها عن الزواج و العنف ضد الزوجة في قصبة الكرك. مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية مج. 20، ع. 6 (2005)، ص ص. 37-80.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-294284

American Medical Association (AMA)

البداينة، ذياب موسى وأبو حجلة، همسة سمير. العلاقة بين الخصائص الشخصية للزوجة و رضاها عن الزواج و العنف ضد الزوجة في قصبة الكرك. مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية. 2005. مج. 20، ع. 6، ص ص. 37-80.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-294284

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 74-80

Record ID

BIM-294284