مدى الحرية الصحفية في التشريعات الأردنية

Other Title(s)

The extent of press freedom in Jordanian legislation

Author

بطارسة، سليمان سليم سليمان

Source

مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

Issue

Vol. 21, Issue 2 (30 Apr. 2006), pp.153-185, 33 p.

Publisher

Mutah University Deanship of Academic Research

Publication Date

2006-04-30

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

33

Main Subjects

Law

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الدراسة إلى تحليل القوانين ذانت العلاقة بالصحافة مبتدئين بالقوانين الدستورية التي تشكل المحتوى العام للقوانين التشريعية، ثم تركز على قوانين المطبوعات و النشر المتعاقبة و القوانين الأخرى ذات الصلة بالموضوع.

توصلت الدراسة إلا أننا في الأردن لم نصل إلى الوسط الذهني الذي بين حرية الصحافة و يوضح القيود عليها رغم أننا قد حققنا تقدما ملموسا نحو هذا الهدف ابتداء من عام 1989 تاريخ عودة الانتخابات النيابية.

اقترحت الدراسة توحيد القوانين ذات الصلة بالصحافة و إزالة التداخل و الازدواجية فيما بينها، و من أجل التوصل إلى هذا الهدف اقترحت تشكيل لجنة متخصصة مكونة من أساتذة كليات الحقوق و عدد الإدارين و رجال الصحافة.

كما أظهرت الحاجة إلى محكمة دستورية تحافظ على القوانين الدستورية و تراقب بشكل خاص لجوء الحكومة إلى القوانين المؤقتة و احترامها لنصوص المادة 94 من الدستور التي تسمح للحكومة باللجوء إلى القوانين المؤقتة لتعديل القوانين العادية.

Abstract EN

This study aims at analyzing the various laws related to the press.

In order to do so, its constitutional context, consequtive press and publication laws and various related laws were dealt with.

The study concluded that we still need some more time to arrive at the golden mean regarding the freedom of the press although, considerable advancements have been realized since 1989, the date of the return of legislative elections in Jordan.

It proposed to unity the various laws dealing with the press.

This should be done by an "enlightened committee" composed from law professors, key administrators and journalists.

It also suggested the creation of a Constitutional Court that help to respect the stipulations of the constitution and especially article 94.

concerning the resort of government to temporary laws.

American Psychological Association (APA)

بطارسة، سليمان سليم سليمان. 2006. مدى الحرية الصحفية في التشريعات الأردنية. مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية،مج. 21، ع. 2، ص ص. 153-185.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-294414

Modern Language Association (MLA)

بطارسة، سليمان سليم سليمان. مدى الحرية الصحفية في التشريعات الأردنية. مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية مج. 21، ع. 2 (2006)، ص ص. 153-185.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-294414

American Medical Association (AMA)

بطارسة، سليمان سليم سليمان. مدى الحرية الصحفية في التشريعات الأردنية. مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية. 2006. مج. 21، ع. 2، ص ص. 153-185.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-294414

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 180-182

Record ID

BIM-294414