أثر برنامج تدريبي لاستراتيجيات حل المسألة الرياضية في تنمية القدرة على حل المسألة الرياضية و على التحصيل في الرياضيات لدى طلبة المرحلة الأساسية في الأردن

Joint Authors

عرسان، حسن محمد
أبو زينة، فريد كامل

Source

مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

Issue

Vol. 20, Issue 7 (31 Dec. 2005), pp.61-83, 23 p.

Publisher

Mutah University Deanship of Academic Research

Publication Date

2005-12-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

23

Main Subjects

Mathematics
Educational Sciences

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء برنامج تدريبي لاستراتيجيات حل المسألة الرياضية في تنمية القدرة على حل المسألة الرياضية، و على التحصيل في الرياضيات لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا.

تكونت عينة الدراسة من (246) طالبا و (246) طالبة، من طلبة المرحلة الأساسية في مدارس وكالة الغوث / نطقة إربد التعليمية، في الفصل الأول للعام الدراسي 2002 / 2003، تم اختيار ست مدارس ثلاثة للذكور و ثلاثة للإناث.

بواقع شعبتين من كل مدرسة، وزعت الشعبتان عشوائيا من كل مدرسة واحدة ضابطة و واحدة تجريبية.

تدربت الشعب التجربية على استراتيجيات خاصة لحل المسألة بجانب دراستها لمحتوى رياضي، أما الشعب الضابطة، فقد درست المحتوى الياضي فقط.

و أظهرت نتائج التحليل الإحصائي ما يلي : 1- تفوق المجموعات التجريبية على المجموعات الضابطة في اختبار حل المسألة الرياضية (a ≥ 0.05).

2- تفوق المجموعات التجربية على المجموعات الضابطة في اختبارات التحصيل في الرياضيات (a ≥ 0.05).

و في ضوء هذه النتائج يوصي الباحثان بضرورة الاهتمام باستراتيجيات حل المسألة الرياضية، و تضمينها لمحتوى كتب الرياضيات في مختلف المراحل الدراسية.

و تشجيع المعلمين على استخدامها في تدريس حل المسألة.

Abstract EN

The purpose of this study was to investigate the effect of training program for problem solving strategies on developing the ability for mathematics problem solving and achievement in mathematics for primary stage students .

The study sample consisted of 246 male and 246 female, students from primary stage from UANRWA schools / Irbid area education at the first semester 2002/2003.

Six schools were chosen for conducting this study ; Three male and three female schools ; and two classes were chosen from every school ; every two classes were randomly divided mto two groups ; one as a control group and the other as a study group.

The study group was trained on the strategies of problem solving along with a mathematical content study.

Hie control group studied the mathematical content only.

The results of statistical analyses were as follows : 1 -The experimental groups are exceeded at the control group in the problem solving test with significant differences (a = 0.05).

2-The experimental groups are exceeded at the control group in the achievement tests in mathematics with significant differences (ct = 0.05).

And based upon these results the two researchers recommend that , it is necessary to take care of mathematical problem solving strategies ; and to incorporate them in all units of mathematics text books at all grades; and to encourage teachers to uses it in teaching problems solving.

American Psychological Association (APA)

عرسان، حسن محمد وأبو زينة، فريد كامل. 2005. أثر برنامج تدريبي لاستراتيجيات حل المسألة الرياضية في تنمية القدرة على حل المسألة الرياضية و على التحصيل في الرياضيات لدى طلبة المرحلة الأساسية في الأردن. مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية،مج. 20، ع. 7، ص ص. 61-83.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-294423

Modern Language Association (MLA)

عرسان، حسن محمد وأبو زينة، فريد كامل. أثر برنامج تدريبي لاستراتيجيات حل المسألة الرياضية في تنمية القدرة على حل المسألة الرياضية و على التحصيل في الرياضيات لدى طلبة المرحلة الأساسية في الأردن. مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية مج. 20، ع. 7 (2005)، ص ص. 61-83.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-294423

American Medical Association (AMA)

عرسان، حسن محمد وأبو زينة، فريد كامل. أثر برنامج تدريبي لاستراتيجيات حل المسألة الرياضية في تنمية القدرة على حل المسألة الرياضية و على التحصيل في الرياضيات لدى طلبة المرحلة الأساسية في الأردن. مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية. 2005. مج. 20، ع. 7، ص ص. 61-83.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-294423

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 81-83

Record ID

BIM-294423