العوامل المؤثرة في درجة التحفظ المحاسبي عند إعداد التقارير المالية : دليل من الأردن

Other Title(s)

Factors affecting accounting conservatism when preparing corporate financial reports : evidence from Jordan

Time cited in Arcif : 
21

Author

حمدان، علام محمد موسى

Source

المجلة الأردنية في إدارة الأعمال

Issue

Vol. 8, Issue 1 (31 Mar. 2012), pp.22-41, 20 p.

Publisher

University of Jordan Deanship of Academic Research (DAR)

Publication Date

2012-03-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

20

Main Subjects

Financial and Accounting Sciences

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الدراسة إلى تقييم مستوى التحفظ المحاسبي عند إعداد التقارير المالية في الشركات الأردنية، و كذلك تبحث في العوامل المؤثرة في مستوى التحفظ المحاسبي في تلك الشركات و هي : نشاط القطاع، و حجم الشركة، و المديونية ؛ لتحقيق هذه الأهداف، تم تقدير نموذج (Basu, 1997) للتحفظ المحاسبي لعينة من الشركات الأردنية تتكون من ( 114 ) شركة للفترة الممتدة من(2006-2002) ، حيث أشارت نتائج الدراسة إلى انخفاض مستوى التحفظ المحاسبي في التقارير المالية الصادرة عن الشركات الأردنية، كما وجدت الدراسة أن البنوك هي الأكثر تحفظا في سياساتها المحاسبية، كذلك كان لعامل الحجم أثر في مستوى التحفظ المحاسبي ؛ إذ تبين أن الشركات صغيرة الحجم هي أكثر تحفظا في سياساتها المحاسبية من الشركات كبيرة الحجم، بينما لم يكن لعامل المديونية أثر في مستوى التحفظ المحاسبي عند إعداد التقارير المالية للشركات الأردنية، أوصت الدراسة الجهات المنظمة لمهنة المحاسبة في الأردن والمشرفين على عمل الشركات باتخاذ الإجراءات المناسبة من أجل إلزام الشركات بمستوى مقبول من التحفظ، و كذلك زيادة رقابة السوق المالية، و الجهات الأخرى ذات العلاقة من أجل ضمان شفافية و مصداقية القوائم المالية، و قدرتها على التنبؤ بالمستقبل.

Abstract EN

This study aims at evaluating the level of accounting conservatism when preparing financial reports in Jordanian companies.

Then the study search in the factors affecting accounting conservatism level in these companies which are company sector, company size and the company debt.

To achieve these goals, Basu (1997) Model for accounting conservatism was estimated for a sample of Jordanian Companies composed of (114) companies for the period (2002-2006).

The results of the study showed that the level of accounting conservatism in financial reports issued by Jordanian companies is low.

The study also found that financial reports of banks sector in Amman Stock Exchange (ASE) are the most conservative.

In addition, the company’s size had impact on accounting conservatism.

Thus, small companies were more conservative than bigger ones.

The study recommended that the role of private sector in regulating accounting standards in Jordan should be activated which is known of adopting more conservative polices.

The censorship on financial market and other related places should be increased to guarantee reliability and transparency of financial reports.

American Psychological Association (APA)

حمدان، علام محمد موسى. 2012. العوامل المؤثرة في درجة التحفظ المحاسبي عند إعداد التقارير المالية : دليل من الأردن. المجلة الأردنية في إدارة الأعمال،مج. 8، ع. 1، ص ص. 22-41.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-297389

Modern Language Association (MLA)

حمدان، علام محمد موسى. العوامل المؤثرة في درجة التحفظ المحاسبي عند إعداد التقارير المالية : دليل من الأردن. المجلة الأردنية في إدارة الأعمال مج. 8، ع. 1 (2012)، ص ص. 22-41.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-297389

American Medical Association (AMA)

حمدان، علام محمد موسى. العوامل المؤثرة في درجة التحفظ المحاسبي عند إعداد التقارير المالية : دليل من الأردن. المجلة الأردنية في إدارة الأعمال. 2012. مج. 8، ع. 1، ص ص. 22-41.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-297389

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 39-40

Record ID

BIM-297389