مدى تطبيق معايير التدقيق الداخلي المتعارف عليها في البنوك التجارية اليمنية

Other Title(s)

The extent of applying internal auditing standards in Yemeni commercial banks

Joint Authors

العمري، أحمد محمد مصطفى
فضل عبد الفتاح عبد المغني

Source

المجلة الأردنية في إدارة الأعمال

Issue

Vol. 2, Issue 3 (30 Sep. 2006), pp.343-368, 26 p.

Publisher

University of Jordan Deanship of Academic Research (DAR)

Publication Date

2006-09-30

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

26

Main Subjects

Financial and Accounting Sciences

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى تطبيق معايير التدقيق الداخلي المتعارف عليها في البنوك التجارية اليمنية، و قياس العلاقة بين ذلك المدى من التطبيق و كل من حجم البنك، و المتغيرات الشخصية للمدقق الداخلي، و كذلك استكشاف المعوقات التي تحول دون تطبيق معايير التدقيق الداخلي في البنوك التجارية اليمنية.

و لتحقيق هذه الأهداف فقد تم إعداد استبانة موجهة إلى المدققين الداخليين في البنوك التجارية اليمنية تتكون من أربعة أقسام.

و قد تم توزيع الاستبانة على جميع المدققين الداخليين العاملين في البنوك التجارية اليمنية و عددهم (99) مدققا داخليا، و بلغ عدد الاستبانات المستردة (86) استبانة، أي ما نسبته (86.9 %) من مجموع الاستبانات الموزعة.

و قد أظهرت نتائج الدراسة أن درجة تطبيق معايير التدقيق الداخلي في البنوك التجارية اليمنية ضعيفة حيث كانت بنسبة (58.59 %)، و كذلك أظهرت عدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين مدى تطبيق معايير التدقيق الداخلي في البنوك التجارية اليمنية و كل من حجم البنك، و المتغيرات الشخصية للمدقق الداخلي، كما بينت وجود عدد من المعوقات التي تحول دون تطبيق معايير التدقيق الداخلي في البنوك التجارية اليمنية، من أهمها عدم وجود إلزام قانوني بتطبيق معايير التدقيق الداخلي في تلك البنوك.

و خرجت الدراسة بعدد من التوصيات و الاقتراحات لتطوير وظيفة التدقيق الداخلي في البنوك التجارية اليمنية، من أهمها ضرورة قيام الإدارات العليا في تلك البنوك بدعم استقلالية دوائر التدقيق الداخلي.

Abstract EN

This study aims at identifying the extent of applying internal auditing standards by internal auditors in Yemeni commercial banks, and to examine the relation between that extent of applying the standards and both the size of bank and the personal variables of internal auditors.

To achieve these objectives, a questionnaire has been developed and sent to all internal auditors in Yemeni commercial banks.

The questionnaire consists of four parts.

The distributed questionnaires were (99), and (86) were replied which represent (86.9%) from all distributed questionnaires.

The results of the study show that the extent of applying internal auditing standards in Yemeni commercial banks was weak, where its degree was only (58.59%).

It also shows that there is no relation between the extent of applying internal auditing standards in Yemeni commercial banks and both the size of bank and personal variables of internal auditors.

Moreover, it reveals that there are many obstacles of applying internal auditing standards in Yemeni commercial banks of which there are no legal mandatory legislations for applying internal auditing standards in Yemeni commercial banks, and lack of awareness to the importance of implementing these standards.

The study suggested a number of recommendations which may improve the internal auditing profession in Yemeni commercial banks and suggested also some topics to other related studies in the future.

American Psychological Association (APA)

العمري، أحمد محمد مصطفى وفضل عبد الفتاح عبد المغني. 2006. مدى تطبيق معايير التدقيق الداخلي المتعارف عليها في البنوك التجارية اليمنية. المجلة الأردنية في إدارة الأعمال،مج. 2، ع. 3، ص ص. 343-368.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-297426

Modern Language Association (MLA)

العمري، أحمد محمد مصطفى وفضل عبد الفتاح عبد المغني. مدى تطبيق معايير التدقيق الداخلي المتعارف عليها في البنوك التجارية اليمنية. المجلة الأردنية في إدارة الأعمال مج. 2، ع. 3 (2006)، ص ص. 343-368.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-297426

American Medical Association (AMA)

العمري، أحمد محمد مصطفى وفضل عبد الفتاح عبد المغني. مدى تطبيق معايير التدقيق الداخلي المتعارف عليها في البنوك التجارية اليمنية. المجلة الأردنية في إدارة الأعمال. 2006. مج. 2، ع. 3، ص ص. 343-368.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-297426

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 366-367

Record ID

BIM-297426