تقويم مدقق الحسابات الخارجي لوظيفة التدقيق الداخلي في ظل تطبيق معيار التدقيق الدولي ذي الرقم ( 610 )‎ : دراسة تحليلية من وجهة نظر مدققي الحسابات الخارجيين و الداخليين في الأردن

Other Title(s)

External auditor's assessment of the internal audit function in the light of implementation of the international standard on auditing no. (610)‎ : analytical study from the point of view of the external and internal auditors in Jordan

Joint Authors

الذنيبات، علي عبد القادر
شناق، باسل خالد

Source

المجلة الأردنية في إدارة الأعمال

Issue

Vol. 2, Issue 2 (30 Jun. 2006), pp.187-212, 26 p.

Publisher

University of Jordan Deanship of Academic Research (DAR)

Publication Date

2006-06-30

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

26

Main Subjects

Financial and Accounting Sciences

Topics

Abstract AR

استهدفت هذه الدراسة معرفة مدى تطبيق مدققي الحسابات الخارجيين في الأردن لمعيار التدقيق الدولي ذي الرقم 610 في أثناء قيامهم بتقويم وظيفة التدقيق الداخلي و ذلك من وجهة نظر كل من المدققين الخارجيين و المدققين الداخليين، و هدفت كذلك إلى بيان مدى الاختلاف في تطبيق المعيار باختلاف العوامل المتعلقة بالمدققين الخارجيين من حيث المؤهل العلمي و التخصص و عدد سنوات الخبرة في التدقيق، كما هدفت إلى قياس الأهمية النسبية للأسس التي حددها المعيار لتقويم وظيفة التدقيق الداخلي من وجهة نظر كل من المدققين الخارجيين و المدققين الداخليين.

و لتحقيق أهداف الدراسة، تم تصميم استبانتين وزعت الأولى على عينة من المدققين الخارجيين، و الثانية على عينة من المدققين الداخليين، و تم استخدام الإحصاء الوصفي و الاختبارات اللامعملية لتحليل البيانات و اختبار الفرضيات.

و قد توصلت الدراسة إلى وجود فروقات ذات دلالة إحصائية بين آراء كل من المدققين الخارجيين و المدققين الداخليين حول مدى تطبيق معيار التدقيق الدولي ذي رقم 610، حيث كانت آراء المدققين الخارجيين تشير إلى وجود تطبيق للمعيار بدرجة أعلى من المتوسط، بينما كانت آراء المدققين الداخليين تشير إلى وجود تطبيق للمعيار أقل من المتوسط، و بينت الدراسة كذلك عدم وجود اختلاف في مدى تطبيق المدققين الخارجيين للمعيار بسبب الاختلاف في العوامل الشخصية للمدققين الخارجيين، من حيث المؤهل العلمي و التخصص و عدد سنوات الخبرة في التدقيق، و كذلك عدم وجود فروقات ذات دلالة إحصائية بين آراء كل من المدققين الخارجيين و المدققين الداخليين حول الأهمية النسبية للأسس التي حددها المعيار لتقويم وظيفة التدقيق الداخلي، و بينت النتائج أن معيار الوضع التنظيمي هو الأهم بين الأسس التي حددها معيار التدقيق الدولي ذي الرقم (610) لتقويم وظيفة التدقيق الداخلي.

و انتهت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات من أهمها ضرورة تعزيز درجة تطبيق المعيار الدولي ذي الرقم (610) و توضيح مفهوم العلاقة التي تربط بين كل من المدققين الداخليين و المدققين الخارجيين و مجالات التعاون بينهم و ضرورة قيام الشركات المساهمة العامة بتعزيز أقسام التدقيق الداخلي.

Abstract EN

The study aims at examining to what extent the external auditor applies the International Standard on Auditing (ISA) No.

(610) when considering assessment of an internal audit function from the external and internal auditors' points of view.

The study also examines the differences in the implementation of ISA No.

(610) with relation to the differences in personal characteristics of external auditor, and identify the relative importance of the criteria mentioned in ISA No.

(610).

To achieve the objectives of the study, specially designed questionnaires were distributed to samples of external and internal auditors.

Descriptive and nonparametric statistics were used to analyze the data and test the hypotheses.

The results of the study indicate that there are significant differences between the external and internal auditors’ opinions regarding the extent to which that external auditor applies the ISA No.

(610) when assessing the internal audit function.

It appears that the implementation extent was higher than the average from the external auditors' point of view, whereas, the implementation extent was less than the average from the internal auditors' point of view.

The results indicate that there are no differences in the implementation of international audit ISA No.

(610) related to the differences in personal characteristics of the external auditors (qualification, major and experience).

Additionally, the findings of the study show that there are no significant differences between the external and internal auditors’ opinions regarding the relative importance of the criteria that ISA No.

(610) assigned to assess the internal audit function.

The criterion which the study found to be most significant was organizational position.

The study concluded by many recommendations including the enhancement of the extent of implementation of ISA No.

(610) and clarifying the relationship between external and internal auditors and the scope of cooperation between them.

The researchers recommend also giving more attention to the value of internal auditing in Jordanian companies.

American Psychological Association (APA)

الذنيبات، علي عبد القادر وشناق، باسل خالد. 2006. تقويم مدقق الحسابات الخارجي لوظيفة التدقيق الداخلي في ظل تطبيق معيار التدقيق الدولي ذي الرقم ( 610 ) : دراسة تحليلية من وجهة نظر مدققي الحسابات الخارجيين و الداخليين في الأردن. المجلة الأردنية في إدارة الأعمال،مج. 2، ع. 2، ص ص. 187-212.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-297514

Modern Language Association (MLA)

الذنيبات، علي عبد القادر وشناق، باسل خالد. تقويم مدقق الحسابات الخارجي لوظيفة التدقيق الداخلي في ظل تطبيق معيار التدقيق الدولي ذي الرقم ( 610 ) : دراسة تحليلية من وجهة نظر مدققي الحسابات الخارجيين و الداخليين في الأردن. المجلة الأردنية في إدارة الأعمال مج. 2، ع. 2 (2006)، ص ص. 187-212.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-297514

American Medical Association (AMA)

الذنيبات، علي عبد القادر وشناق، باسل خالد. تقويم مدقق الحسابات الخارجي لوظيفة التدقيق الداخلي في ظل تطبيق معيار التدقيق الدولي ذي الرقم ( 610 ) : دراسة تحليلية من وجهة نظر مدققي الحسابات الخارجيين و الداخليين في الأردن. المجلة الأردنية في إدارة الأعمال. 2006. مج. 2، ع. 2، ص ص. 187-212.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-297514

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 210-211

Record ID

BIM-297514