تأثير إضافة مستخلص عرق السوس في العليقة على الرغبة الجنسية و صفات السائل المنوي لثيران الفريزيان المولودة في العراق خلال أشهر الشتاء

Other Title(s)

Effect of Glycyrrhizin glabra in nutrient on sexual desire and semen parameters of bulls born in Iraq during winter

Joint Authors

العاني، أحمد علاء الدين طه
البدري، كريم عويد
فارس فيصل إبراهيم

Source

Iraqi Journal of Veterinary Medicine

Publisher

University of Baghdad College of Veterinary Medicine

Publication Date

2012-03-31

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

7

Main Subjects

Zoology

Topics

Arabic Abstract

إن هذه الدراسة تهدف إلى تحسين الرغبة الجنسية و صفات السائل المنوي لثيران الفريزيان المولودة في العراق من خلال إضافة تراكيز مختلفة من عرق السوس إلى عليقة الثيران، كما تهدف الدراسة إلى التعرف فيما إذا كان هناك تداخل ما بين إضافة تلك المادة و الشهر الذي تم فيه إضافة تلك المادة و تأثير الشهر على الرغبة الجنسية و صفات السائل المنوي لجميع ثيران الدراسة، حيث استخدم في الدراسة سعة ثيران فريزيان مولودة في العراق ، قسمت عشوائيا إلى ثلاثة مجاميع متساوية، و عدت المجموعة الأولى بمجموعة السيطرة (T1) فيما عوملت المجموعة الثانية (T2) و الثالثة (T3) ب 200 و 400 ملغم / كغم من وزن الجسم من مسحوق جذور عرق السوس و على التوالي.

تم جمع السائل المنوي بواسطة المهبل الاصطناعي علما بأن الرغبة الجنسية تم حسابها قبل عملية الجمع و لجميع الثيران بالاعتماد على حساب فترة الاستجابة للقذف و بعد عملية الجمع تم تقدير حجم السائل المنوي، الحركة الجماعية، الفردية، النطف الميتة، المشوهة، تركيز النطف / مل و العدد الكلي للنطف خلال أشهر الدراسة و هي كانون الأول، كانون الثاني و شباط.

أظهرت النتائج بأن المعاملة T3 تفوقه معنويا (p < 0.05) على مجموعة السيطرة و T2، لكن المعاملة الأخيرة كانت متذبذبة في التفوق على معاملة السيطرة، كما أظهرت النتائج بأن هناك تداخل ما بين تأثير المادة و الشهر، إضافة إلى ذلك كان للشهر تأثير معنوي (p < 0.05) على الرغبة الجنسية لتلك الثيران حيث كانت الأفضل و بشكل معنوي (p < 0.05) في شهر شباط، أما صفات السائل المنوي فقد سجل أغلبها ارتفاعا معنويا (p < 0.05) خلال شهر كانون الثاني و شباط مقارنة بشهر كانون الأول.

English Abstract

The aim of this study is to investigate the sexual desire and semen characteristics of Friesian bulls born in Iraq by adding different concentration of Glycyrrhizin glabra to nutrient of these bulls and study the interaction between months and these treatments.

Nine bulls divided randomly to three equal groups ,first group control T1 ,second and third group T2 ,T3 adding 200,400 mg/ kg body weight of Glycyrrhizin glabra respect .Sexual desire was measured according to reaction time and ejaculates collection by artificial vagina and examined using the following parameters: volume, mass, individual motility ,dead and abnormal sperm , concentration of sperms`/ml and total number of sperms , during December, January and February.

Results revealed that the treatment T3 showed significant (P < 0.05) superior sexual desire and some semen characteristics in most month of this study comparative with treatment T2 and control , but treatment T2 it is didn’t appear to causes deleterious changes in reproductive performance of this bulls .

Results also indicated that best (P < 0.05) sexual desire was in February and best (P < 0.05) some semen parameters were in January and February.

Data Type

Conference Papers

Record ID

BIM-317448

American Psychological Association (APA)

البدري، كريم عويد والعاني، أحمد علاء الدين طه وفارس فيصل إبراهيم. 2012-03-31. تأثير إضافة مستخلص عرق السوس في العليقة على الرغبة الجنسية و صفات السائل المنوي لثيران الفريزيان المولودة في العراق خلال أشهر الشتاء. Veterinary scientific conference (11th : 2012 : Baghdad, Iraq). . مج. 36، ع. (s1) (2012)، ص ص. 98-104.Baghdad Iraq : University of Baghdad College of Veterinary Medicine.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-317448

Modern Language Association (MLA)

البدري، كريم عويد....[و آخرون]. تأثير إضافة مستخلص عرق السوس في العليقة على الرغبة الجنسية و صفات السائل المنوي لثيران الفريزيان المولودة في العراق خلال أشهر الشتاء. . Baghdad Iraq : University of Baghdad College of Veterinary Medicine. 2012-03-31.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-317448

American Medical Association (AMA)

البدري، كريم عويد والعاني، أحمد علاء الدين طه وفارس فيصل إبراهيم. تأثير إضافة مستخلص عرق السوس في العليقة على الرغبة الجنسية و صفات السائل المنوي لثيران الفريزيان المولودة في العراق خلال أشهر الشتاء. . Veterinary scientific conference (11th : 2012 : Baghdad, Iraq).
https://search.emarefa.net/detail/BIM-317448