إدارة الخدمة الصحية الكترونيا و آفاق تطويرها : دراسة تطبيقية في مستشفى الزهراوي الجراحي

Other Title(s)

Electronic health service management and dimensions application surgic hospital : its development study in Zahrawi

Author

فاضل عباس حسن

Source

مجلة أبحاث ميسان

Issue

Vol. 7, Issue 14 (30 Jun. 2011), pp.184-228, 45 p.

Publisher

University of Misan Faculty of Education

Publication Date

2011-06-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

45

Main Subjects

Public Health

Topics

Abstract AR

استهدف البحث التعريف بدور الإدارة الالكترونية في الارتقاء بالخدمات العامة لا سيما الخدمة الصحية.

كما جرى اختيار القطاع الصحي مجالا للبحث و قد تم انتخاب مستشفى الزهراوي الجراحي كعينة للبحث من بين المستشفيات الموجودة في مدينة العمارة، بنيت الدراسة على فرضية أساسية مفادها ((يسهم تقديم الخدمات الصحية الكترونيا في تعزيز الاستجابة المطلوبة نحو تلبية احتياجات المواطنين الصحة و رغباتهم)).

استخدم الباحث الأسلوب الوصفي في الجانب النظري و الأسلوب الاستنباطي في الجانب التطبيقي باعتماد منهج دراسة الحالة ((Case-Study)) التي تنسجم مع طبيعة البحث و أهدافه التوصل إلى مجموعة من الاستنتاجات من أهمها أن مكننة الخدمات الصحية هي من نتاج تطبيقات الإدارة الالكترونية و مرتبطة بآلياتها تحت منجز (الصحة الالكترونية) كما خرج البحث بجملة من التوصيات أهمها العمل على تفعيل البطاقة الصحية الالكترونية التي تتضمن معلومات كاملة عن التاريخ الطبي للمستفيد.

Abstract EN

The research aimed at the defining ((e-management)) and its role in improving puplic services as health service, it is achieved in Zahrawi Surgic Hospital in the City of Amarah, and it has been based on a basic hypothesis that : ((Contribute to the health service automation electronically in Reinforcement the response required to health needs of Citizens and wants)), the researcher used the descriptive method in the theoretical part, and the Conclusional analysis in the practical part depended upon ((case-study)).

The research point out many conclusions, the most important of which : the automation of the health service is the product of application of e-management and connected with mechanisms under performed e-health, the research concluded with number of recommendations such as : mainly to activate health card online, which contains complete in formation about the medical history of the beneficiary.

American Psychological Association (APA)

فاضل عباس حسن. 2011. إدارة الخدمة الصحية الكترونيا و آفاق تطويرها : دراسة تطبيقية في مستشفى الزهراوي الجراحي. مجلة أبحاث ميسان،مج. 7، ع. 14، ص ص. 184-228.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-319147

Modern Language Association (MLA)

فاضل عباس حسن. إدارة الخدمة الصحية الكترونيا و آفاق تطويرها : دراسة تطبيقية في مستشفى الزهراوي الجراحي. مجلة أبحاث ميسان مج. 7، ع. 14 (2011)، ص ص. 184-228.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-319147

American Medical Association (AMA)

فاضل عباس حسن. إدارة الخدمة الصحية الكترونيا و آفاق تطويرها : دراسة تطبيقية في مستشفى الزهراوي الجراحي. مجلة أبحاث ميسان. 2011. مج. 7، ع. 14، ص ص. 184-228.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-319147

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 222-226

Record ID

BIM-319147