العلاقة بين أساليب الحياة و كل من القلق و الإكتئاب

Other Title(s)

The relationship between lifestyles, anxiety and depression

Time cited in Arcif : 
11

Joint Authors

طنوس، عادل جورج
الريحاني، سليمان طعمة

Source

المجلة الأردنية في العلوم التربوية

Issue

Vol. 8, Issue 3 (30 Sep. 2012), pp.183-194, 12 p.

Publisher

Yarmouk University Deanship of Research and Graduate Studies

Publication Date

2012-09-30

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

12

Main Subjects

Psychology

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى تعرف العلاقة بين أساليب الحياة و كل من القلق و الاكتئاب، و إلى معرفة نسبة التباين الذي تفسره أساليب الحياة في القلق و الاكتئاب.

و تألفت عينة الدراسة من (277) طالبا و طالبة موزعين على السنوات الدراسية الأربع من طلبة كلية العلوم التربوية في الجامعة الأردنية، و استخدم في هذه الدراسة قائمة أساليب الحياة لكل من : مولنس ؛ و كيرن ؛ و كيورليت (Mullins, Kern & Curlette, 1987)، و مقياس القلق لسبيلبرجر (Spielberger, 1983)، و قائمة بيك للاكتئاب.

و أظهرت نتائج الدراسة أن أساليب الحياة الأكثر انتشارا بين أفراد عينة الدراسة هي (المنتمي 87.8 %، الباحث عن الاستحسان 82.9 %، و المذعن 75.6 %).

كما أشارت النتائج إلى عدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين أساليب الحياة و القلق باستثناء أسلوب الحياة المدلل، و أسلوب الحياة الباحث عن الاستحسان.

و بينت النتائج أيضا ارتباط أسلوب الحياة المنتمي سلبا بالاكتئاب، و ارتباط أسلوب الحياة الضحية و المنتقم إيجابيا بالاكتئاب.

و خلصت النتائج إلى أن نسبة التباين الذي تفسره أساليب الحياة مجتمعة للتنبؤ بالقلق ليست ذات دلالة إحصائية، إذ بلغت قيمة الإحصائي (ف = 1.72).

في حين أن نسبة التباين الذي تفسره أساليب الحياة مجتمعة للتنبؤ بالاكتئاب هي (6.3 %)، إذ بلغت قيمة (ف = 3.04).

كما فسرت المجموعة الأولى من أساليب الحياة التي تتصف بالبحث عن الاستحسان الاجتماعي (المنتمي ؛ و الباحث عن الاستحسان ؛ و الضحية ؛ و غير الكفء، و المذعن) ما نسبته (4.6 %) من التباين في الاكتئاب، إذ بلغت قيمة (ف = 3.67).

في حين لم تكن هناك قدرة تفسيرية ذات دلالة إحصائية للمجموعة الثانية من أساليب الحياة : (المؤذي؛ و المدلل؛ و المتحكم؛ و المنتقم)، إذ بلغت قيمة (ف = 3.34).

Abstract EN

The purpose of the study was to explore the relationship between lifestyles, anxiety and depression, as well as the ability of these lifestyles in predicting anxiety and depression.

The sample consisted of (277) students (male and female) from the faculty of educational sciences at the University of Jordan.

Lifestyle Personality Inventory (LSPI), (Mullins, Kern & Curlette, 1987), Trait Anxiety Inventory (TAI) (Spielberger, 1983), and the Beck Depression Inventory (BDI) were used.

The results of the study showed no relationship between lifestyles and anxiety except the controlling theme, passive and conforming theme, Active.

Results also showed a negative relationship between the socially interested type and anxiety.

The exploiting theme, passive and the exploiting theme, Active–getting even types correlated positively with depression.

Results also showed that lifestyles as a group were not able to predict anxiety (F = 1.72) while they were able to predict depression (F = 3.04).

It was also found that the group of lifestyles (social interest, the exploiting theme, passive, the displaying inadequacy theme and conforming theme, passive) were also able to predict depression (F = 3.67).

American Psychological Association (APA)

الريحاني، سليمان طعمة وطنوس، عادل جورج. 2012. العلاقة بين أساليب الحياة و كل من القلق و الإكتئاب. المجلة الأردنية في العلوم التربوية،مج. 8، ع. 3، ص ص. 183-194.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-320205

Modern Language Association (MLA)

الريحاني، سليمان طعمة وطنوس، عادل جورج. العلاقة بين أساليب الحياة و كل من القلق و الإكتئاب. المجلة الأردنية في العلوم التربوية مج. 8، ع. 3 (2012)، ص ص. 183-194.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-320205

American Medical Association (AMA)

الريحاني، سليمان طعمة وطنوس، عادل جورج. العلاقة بين أساليب الحياة و كل من القلق و الإكتئاب. المجلة الأردنية في العلوم التربوية. 2012. مج. 8، ع. 3، ص ص. 183-194.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-320205

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 193-194

Record ID

BIM-320205