تقنية نظام الكهف (Cave System)‎ كواحدة من أهم تطبيقات الواقع الإفتراضي في الجانب المعماري

Other Title(s)

CAVE System technique as one of the most important applications of virtual reality in architecture

Joint Authors

سليم، يونس محمود محمد
علا محمد عبد الكريم

Source

المجلة العراقية للهندسة المعمارية

Issue

Vol. 8, Issue 25-26 (31 Oct. 2012), pp.182-203, 22 p.

Publisher

University of Technology Department of Architectural Engineering

Publication Date

2012-10-31

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

22

Main Subjects

Civil Engineering
Information Technology and Computer Science

Topics

Abstract AR

تعتبر تقنية الواقع الافتراضي من أهم التقنيات التي توصلت إليها الثورة التكنولوجية في العقود الأخيرة من القرن العشرين و كان لها أثر كبير في مجالات الحياة المختلفة و بالأخص في مجال الهندسة المعمارية من خلال التطور على مستوى التقنية و التي تسهم في إظهار نتاج العمارة و إدراكه، فتطور تكنولوجيا الواقع الافتراضي و تقنياته المتعددة –و التي من بينها تقنية نظام الكهف (CAVE system)– قد اعتمد على كيفية إدراك البعد الثالث للفضاء و الإحساس به، لذا كان لا بد من مواكبة هذا التطور محليا و محاولة بيان مدى تأثير هذا التطور الحاصل على مستوى إدراك الفرد للفضاء و شعوره بأنه جزء منه.

من هنا تحددت مشكلة البحث بـ (النقص المعرفي في الجوانب التطبيقية لتقنيات الواقع الافتراضي ضمن نظام الكهف و تأثيرها في إدراك المتلقي على المستوى المحلي) فقد تناول البحث دراسة تطبيقية لأهم تقنية من تقنيات الواقع الافتراضي و هي تقنية (نظام الكهف) لبيان الأثر الإدراكي للتطورات التكنولوجية الحاصلة في عالم الواقع الافتراضي و تمثل هذا في هدف البحث.

و لتحقيق ذلك اعتمد البحث على الخطوات الآتية : • وضع إطار نظري شامل يتم فيه عرض لأهم العوامل التي تؤثر في إدراك المتلقي و أهم الخصائص المدركة للفضاء وصولا إلى تحديد أهم المفردات التي تؤثر في عملية الإدراك و أهم الخصائص الإدراكية للفضاء المدرك.

• القيام بالدراسة العملية تمثلت بإنشاء تجربة محلية لبيئة افتراضية باستخدام تقنية نظام الكهف و تطبيقها على مشروع معماري متكامل تم تصميمه من قبل الباحث في قسم الهندسة المعمارية–الجامعة التكنولوجية من خلال الاستعانة بمجموعة من الأجهزة و الأدوات و البرمجيات التي ساعدت على إكمال الإجراءات العملية للدراسة التطبيقية.

• قياس مستوى الإدراك للمتلقي (المستبين) باعتماد التجربة العلمية لتقنية نظام الكهف التي تم إنشائها في هذا البحث من خلال مقارنتها بتقنية شاشة الحاسوب الاعتيادية.

توصل البحث إلى عدد من الاستنتاجات أوضحت تفوق كفاءة أداء تقنية نظام الكهف في إدراك الفضاء مقارنة بتقنيات شاشة الحاسوب التقليدية، و تباين ذلك التفوق باختلاف خصائص الفضاء المدرك.

Abstract EN

Virtual reality technology is the most important techniques reached by the technological revolution in the last decades of the twentieth century.

It had a significant impact in various fields of life, especially in the field of architecture through the presentation and realizing the product of architecture, The improve in technology and virtual reality techniques, including CAVE system was depend on how to understand the third dimension of space and sense of it.

So it was necessary to keep pace with this development locally in Iraq and try to show its impact on this evolution in the perception of space and the sense of being part of it.

From here the research problem identified as: (the impact of the cave system techniques in the perception of space at the local level).

The aim of this research was to show the improvement in receiver perception when the technological developments taking place in the world of virtual reality.

To achieve this aim the research follows these steps : • Develop a comprehensive theoretical framework by presentation the most important factors affected in the receiver perception and the properties of perceived characteristics of space to identify the most important items that affect the process of cognition and the characteristics of the cognitive space perceived.

• Creating a local virtual environment experience using a cave system technology, and applied to an architectural project designed by the researcher in the Department of Architecture - University of Technology.

• Measure the level of awareness of the recipient when using the cave system technology that have been created in this research by comparing with the normal computer screen technology.

The research reach a number of conclusions showing improvement in the performance of technical CAVE system in the perception of space compared to traditional techniques the computer screen.

American Psychological Association (APA)

علا محمد عبد الكريم وسليم، يونس محمود محمد. 2012. تقنية نظام الكهف (Cave System) كواحدة من أهم تطبيقات الواقع الإفتراضي في الجانب المعماري. المجلة العراقية للهندسة المعمارية،مج. 8، ع. 25-26، ص ص. 182-203.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-320347

Modern Language Association (MLA)

علا محمد عبد الكريم وسليم، يونس محمود محمد. تقنية نظام الكهف (Cave System) كواحدة من أهم تطبيقات الواقع الإفتراضي في الجانب المعماري. المجلة العراقية للهندسة المعمارية مج. 8، ع. 25-26 (تشرين الأول 2012)، ص ص. 182-203.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-320347

American Medical Association (AMA)

علا محمد عبد الكريم وسليم، يونس محمود محمد. تقنية نظام الكهف (Cave System) كواحدة من أهم تطبيقات الواقع الإفتراضي في الجانب المعماري. المجلة العراقية للهندسة المعمارية. 2012. مج. 8، ع. 25-26، ص ص. 182-203.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-320347

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 202-203

Record ID

BIM-320347