تقييم فاعلية التعليم المتمازج في المدارس الاستكشافية في الأردن من وجهة نظر معلمي الرياضيات

Other Title(s)

Evaluating the effectiveness of blended teaching in Jordanian discovery schools from mathematics teachers point of view

Joint Authors

اليونس، يونس
البرصان، إسماعيل سلامة سليمان
عبد، إيمان رسمي حسن

Source

مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية و الاجتماعية

Issue

Vol. 8, Issue 1 (31 Mar. 2011), pp.33-56, 24 p.

Publisher

University of Sharjah

Publication Date

2011-03-31

Country of Publication

United Arab Emirates

No. of Pages

24

Main Subjects

Educational Sciences

Topics

Abstract AR

هدفت الدراسة إلى تقييم فاعلية التعليم المتمازج مقارنة بالاعتيادي على الأبعاد الخمس التالية : محتوي المادة العلمية، و أسلوب عرضها و تنفيذها، و تنمية مهارات عقلية و اجتماعية، و إثارة دافعية الطلبة للتعلم، و تسهيل تعلمهم.

من أجل جمع البيانات للإجابة عن أسئلة الدراسة طورت استبانة اشتملت على الأبعاد الخمس المذكورة، و بعد استخراج مؤثرات على ثباتها و صدقها، طبقت على عينة عشوائية مكونة من 191 معلما و معلمة رياضيات في مدارس وزارة التربية و التعليم الاستكشافية.

للإجابة عن أسئلة الدراسة استخرجت المتوسطات الحسابية و الانحرافات المعيارية لتقديرات معلمي و معلمات الرياضيات على كل فقرة من فقرات الاستبانة، و على أبعادها الخمس، كذلك استخدم اختبار ت للعينات المترابطة لفحص الفرضيات المتعلقة بتلك الأبعاد، أشارت نتائج الدراسة إلى ارتفاع متوسطات تقديرات معلمي و معلمات الرياضيات بفاعلية التعليم المتمازج مقارنة بالاعتيادي على الأبعاد الخمس جميعها، كذلك أشارت نتائج اختبار ت للعينات المترابطة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديراتهم بفاعلية التعليم المتمازج مقارنة بالاعتيادي على الأبعاد الخمس و لصالح المتمازج و بحجم أثر بين المتوسط و العالي.

و خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات منها عقد دورات للمعلمين في التعامل مع التعليم المتمازج، و استمرار وزارة التربية و التعليم بالسير في تجربة التعليم المتمازج في مدارسها، و إجراء دراسات لبيان أثر أسلوب التعليم المتمازج على تحصيل الطلبة في الرياضيات و اتجاهاتهم نحوها.

Abstract EN

This study aimed to assess the effectiveness of blended teaching versus traditional teaching on the following five dimensions: the content of scientific material, the method of demonstrating and implementing it, the ability of developing mental and social skills, the ability of motivating students learning, and the ability of facilitating learning.

A questionnaire was developed to cover the aforementioned dimensions.

Validity and reliability evidences were established.

A sample of 191 math teachers indiscovery schools was chosen randomly.

The means and standard deviations for teachers rating on each item and dimension were calculated, a t-test for paired samples also was used to test the hypotheses relevant to those dimensions.

The results showed that the teachers rating for the effectiveness of blended teaching on each dimension was higher than that of traditional teaching, also the t-test results showed that there are statistically significance differences on the effectiveness of the blended teaching and traditional teaching on the five dimensions to favor of blended teaching.

Some recommendations were made such as : calling MOE to held training session for teachers on blended teaching, and continue implementing the blended teaching experience in its schools, and conducting studies to test the effect of blended teaching on students’ achievement

American Psychological Association (APA)

اليونس، يونس وعبد، إيمان رسمي حسن والبرصان، إسماعيل سلامة سليمان. 2011. تقييم فاعلية التعليم المتمازج في المدارس الاستكشافية في الأردن من وجهة نظر معلمي الرياضيات. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية و الاجتماعية،مج. 8، ع. 1، ص ص. 33-56.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-328670

Modern Language Association (MLA)

اليونس، يونس....[و آخرون]. تقييم فاعلية التعليم المتمازج في المدارس الاستكشافية في الأردن من وجهة نظر معلمي الرياضيات. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية و الاجتماعية مج. 8، ع. 1 (آذار 2011)، ص ص. 33-56.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-328670

American Medical Association (AMA)

اليونس، يونس وعبد، إيمان رسمي حسن والبرصان، إسماعيل سلامة سليمان. تقييم فاعلية التعليم المتمازج في المدارس الاستكشافية في الأردن من وجهة نظر معلمي الرياضيات. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية و الاجتماعية. 2011. مج. 8، ع. 1، ص ص. 33-56.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-328670

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 52-55

Record ID

BIM-328670