فاعلية التدريب على توظيف استراتيجية التعلم التعاوني في تنمية مهارات عمليات العلم لدى الأطفال

Author

البركات، علي أحمد غالب

Source

مجلة العلوم الإنسانية

Issue

Vol. أ, Issue 32 (31 Dec. 2009), pp.49-75, 27 p.

Publisher

University of Mentouri

Publication Date

2009-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

27

Main Subjects

Educational Sciences

Topics

Abstract AR

تقصت الدراسة فاعلية التدريب على استراتيجية التعلم التعاوني في تنمية مهارات عمليات العلم لدى الأطفال (التلاميذ) من عمر (7-8) سنوات.

و نفذت الدراسة على عينة اختيرت عشوائي، و وزعت على مجموعتي الدراسة : المجموعة التجريبية (95 تلميذا و تلميذة)، و المجموعة الضابطة (93 تلميذا و تلميذة).

و قد جمعت البيانات باستخدام اختبار مهارات عمليات العلم، الذي تم تطويره من قبل الباحث نفسه.

كشفت نتائج تحليل البيانات أن أداء المجموعة التجريبية أفضل و بدلالة إحصائية من مستوى أداء أقرانهم في المجموعة الضابططة، و ذلك على مجالات اختبار مهارات عمليات العلم (الملاحظة و التصنيف و التنبؤ)، و على مستوى المجالات ككل.

كما بينت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين أداء أفراد المجموعة التجريبية على اختبار مهارات عمليات العلم تعزى لمتغير مستوى التحصيل الأكاديمي في مبحث العلوم (مرتفع، غير مرتفع).

و هذا مؤشر واضح إلى أن التدريب على توظيف استراتيجية التعلم التعاوني ذو فاعلية مؤثرة في تنمية مهارات عمليات العلم لدى الأطفال بغض النظر عن مستوى تحصيلهم الأكاديمي.

و في ضوء نتائج الدراسة و استنتاجاتها فقد خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات.

Abstract EN

This study aimed at exploring the effectiveness of training on using the cooperative learning strategy in developing young children's science process skills.

The sample of the study was randomly chosen and distributed into two groups : experimental and control.

To collect data, an achievement test was developed by the researcher to find out the extent to which science process skills were improved.The analysis of the data revealed that the performance of the subjects of the experimental grou was better than their peers in the control group with statistical significance on all science processskills and on each dimension separately (observation, classification, and prediction).

In addition, there were no statistically significant differences in the performance of the experimental group on the science process skills test due to the variable of academi achievement in science (high achievement and non-high achievement).

This finding gives an indication on the effectivenes of training on using the cooperative learning strategy in developing children's performance regardless of the variation in their academic achievement.

Based on these findings, a set of relevant recommendations were introduced.

American Psychological Association (APA)

البركات، علي أحمد غالب. 2009. فاعلية التدريب على توظيف استراتيجية التعلم التعاوني في تنمية مهارات عمليات العلم لدى الأطفال. مجلة العلوم الإنسانية،مج. أ، ع. 32، ص ص. 49-75.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-329402

Modern Language Association (MLA)

البركات، علي أحمد غالب. فاعلية التدريب على توظيف استراتيجية التعلم التعاوني في تنمية مهارات عمليات العلم لدى الأطفال. مجلة العلوم الإنسانية مج. أ، ع. 32 (كانون الأول 2009)، ص ص. 49-75.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-329402

American Medical Association (AMA)

البركات، علي أحمد غالب. فاعلية التدريب على توظيف استراتيجية التعلم التعاوني في تنمية مهارات عمليات العلم لدى الأطفال. مجلة العلوم الإنسانية. 2009. مج. أ، ع. 32، ص ص. 49-75.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-329402

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 72-75

Record ID

BIM-329402