أثر تعديل العبارات الذاتية في تخفيض التسويف الأكاديمي و تحسين الفاعلية الذاتية الأكاديمية

Other Title(s)

Effects of the modification of negative self-statements on reducing academic procrastination and improving academic self-efficacy

Time cited in Arcif : 
37

Joint Authors

جرادات، عبد الكريم محمد سليمان
أبو إزريق، محمد

Source

المجلة الأردنية في العلوم التربوية

Issue

Vol. 9, Issue 1 (31 Mar. 2013), pp.15-27, 13 p.

Publisher

Yarmouk University Deanship of Research and Graduate Studies

Publication Date

2013-03-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

13

Main Subjects

Psychology

Topics

Abstract AR

هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء أثر تعديل العبارات الذاتية المسببة للتسويف الأكاديمي في تخفيض التسويف الأكاديمي وتحسين الفاعلية الذاتية الأكاديمية لدى عينه من طلاب الصف العاشر.

و لتحقيق أهداف الدراسة طور مقياس للتسويف الأكاديمي، و آخر للفاعلية الذاتية الأكاديمية.

و تكون مجتمع الدراسة من 120 طالبا في الصف العاشر في إحدى مدارس لواء الرمثا.

و بناء على درجات أفراد مجتمع الدراسة على مقياس التسويف الأكاديمي تم اختيار عينة الدراسة التي تكونت من 33 طالبا تم تقسيمهم عشوائيا إلى مجموعتين : مجموعة تجريبية، و أخرى ضابطة.

و قد تلقت المجموعة التجريبية برنامجا لتعديل العبارات الذاتية المنتجة للتسويف الأكاديمي، و الذي تكون من 13 جلسة، في حين أن المجموعة الضابطة لم تتلق أي معالجة.

و قد أشارت نتائج الدراسة إلى أن المجموعة التجريبية أظهرت انخفاضا أعلى بشكل دال إحصائيا (0.05 > α) في التسويف و تحسنا أعلى بشكل دال في الفاعلية الذاتية في كل من القياسين البعدي و المتابعة، مقارنة مع المجموعة الضابطة.

Abstract EN

This study aimed to investigate the effects of the modification of procrastination producing self-statements on reducing academic procrastination and improving academic self-efficacy among a sample of tenth grade students.

To achieve these objectives, two scales were developed one for academic procrastination, and the other for academic self-efficacy.

The population of the study consisted of 120 tenth grade students at one of Al-Ramtha district schools, Jordan.

Based on the scores of these students on the procrastination scale, 33 students were identified as procrastinators, who were randomly assigned to two groups, an experimental group and a control group.

The experimental group received a program based on the modification of procrastination producing self-statements, while the control group didn't receive any treatment.

Results indicated that the treatment program was significantly (p<0.05) more effective in reducing procrastination and improving self-efficacy than no treatment at post and follow up assessment

American Psychological Association (APA)

أبو إزريق، محمد وجرادات، عبد الكريم محمد سليمان. 2013. أثر تعديل العبارات الذاتية في تخفيض التسويف الأكاديمي و تحسين الفاعلية الذاتية الأكاديمية. المجلة الأردنية في العلوم التربوية،مج. 9، ع. 1، ص ص. 15-27.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-329438

Modern Language Association (MLA)

أبو إزريق، محمد وجرادات، عبد الكريم محمد سليمان. أثر تعديل العبارات الذاتية في تخفيض التسويف الأكاديمي و تحسين الفاعلية الذاتية الأكاديمية. المجلة الأردنية في العلوم التربوية مج. 9، ع. 1 (2013)، ص ص. 15-27.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-329438

American Medical Association (AMA)

أبو إزريق، محمد وجرادات، عبد الكريم محمد سليمان. أثر تعديل العبارات الذاتية في تخفيض التسويف الأكاديمي و تحسين الفاعلية الذاتية الأكاديمية. المجلة الأردنية في العلوم التربوية. 2013. مج. 9، ع. 1، ص ص. 15-27.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-329438

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 26-27

Record ID

BIM-329438