تأثير المعاملة بهيدروكسيد الصوديوم NaOH في صفات الزبيب الناتج عن تجفيف صنفين من العنب المحلي Vitis vinifera L.

Other Title(s)

Effect of NaOH treatment on the characteristics of raisins produced from drying two local grape varieties Vitis vinifera L.

Time cited in Arcif : 
3

Author

العنبكي، منار إسماعيل علوان

Source

مجلة الفرات للعلوم الزراعية

Issue

Vol. 4, Issue 4 (31 Dec. 2012), pp.52-58, 7 p.

Publisher

University of Babylon College of Agriculture (Previously) / Al-Qasim Green University College of Agriculture (Currently)

Publication Date

2012-12-31

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

7

Main Subjects

Botany

Topics

Abstract AR

نفذت التجربة في مختبر فسلجة الحاصلات البستانية التابع لقسم البستنة-كلية الزراعة / جامعة بغداد للموسم 2002 على صنفي العنب المحلي بهرزي و حلواني المزروعة في أحد البساتين الخاصة في منطقة البصام-أبو غريب.

تم جني الصنفين في مرحلة النضج, لدراسة تأثير المعاملة بهيدروكسيد الصوديوم NaOH بثلاثة تراكيز هي (0، 1، 2 غم / لتر) و تداخلها مع الصنفين في صفات الزبيب الناتج.

أظهرت النتائج تفوق الصنف بهرزي معنويا على الصنف حلواني بزيادة معدلات نسبة المواد الصلبة الذائبة الكلية TSS, السكريات المختزلة و نسبة التضافي مع انخفاض النسبة المئوية للحموضة الكلية, و قد تم الحصول على النتيجة ذاتها عند استخدام التركيز العالي C2 من هيدروكسيد الصوديوم.

و كانت أفضل معاملة للتداخل بين الصنف بهرزي و التركيز02 إذ تميزت بأعلى معدل من TSS, السكريات المختزلة, نسبة التصافي إذ بلغت 43.14 %, 38.09 %, 19.50 بالتتابع, و أقل معدل من الحموضة الكلية بلغ 0.30 %, كما تميزت تلك المعاملة بأفضل نوعية للزبيب من حيث اللون و الطعم و القوام.

Abstract EN

The experiment was conducted at horticultural postharvest lab., Hort.

Dept., Agric.

Coll ., Baghdad Univ., during 2002 growth season on Buhrizi and Halwani local grape var.

obtained from private orchard at Al-bassam, Abu-Graib The fruit were harvested at maturity stage to study the effect of NaOH treatment with three concentration ( 0 , 1 , 2 gm / L ) and its interaction with var.

on characteristics of raisins.

The results showed that Buhrizi var.was superior significantly as compared with Halawani var.

in increasing TSS, reducing sugars, weight ratio, and decrease of total acidity.

The same results were obtained when the high concentration of NaOH ( C2 ) was used.

The better interaction treatment was ( C2V1) , which was supervised in high rate of TSS, reducing sugar, weight ratio, which reached 34.14 , 38.09 , 19.50 respectively, and Low rate of total acidity ( 0.30% ).

This treatment was supervised in better quality of raisins in color, taste and texture.

American Psychological Association (APA)

العنبكي، منار إسماعيل علوان. 2012. تأثير المعاملة بهيدروكسيد الصوديوم NaOH في صفات الزبيب الناتج عن تجفيف صنفين من العنب المحلي Vitis vinifera L.. مجلة الفرات للعلوم الزراعية،مج. 4، ع. 4، ص ص. 52-58.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-332963

Modern Language Association (MLA)

العنبكي، منار إسماعيل علوان. تأثير المعاملة بهيدروكسيد الصوديوم NaOH في صفات الزبيب الناتج عن تجفيف صنفين من العنب المحلي Vitis vinifera L.. مجلة الفرات للعلوم الزراعية مج. 4، ع. 4 (2012)، ص ص. 52-58.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-332963

American Medical Association (AMA)

العنبكي، منار إسماعيل علوان. تأثير المعاملة بهيدروكسيد الصوديوم NaOH في صفات الزبيب الناتج عن تجفيف صنفين من العنب المحلي Vitis vinifera L.. مجلة الفرات للعلوم الزراعية. 2012. مج. 4، ع. 4، ص ص. 52-58.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-332963

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 57-58

Record ID

BIM-332963