المعالجة الصحفية للشؤون الثقافية في صحيفتي الرأي و الدستور

Other Title(s)

Press coverage of cultural affairs in Alrai and Addustour newspapers

Time cited in Arcif : 
2

Joint Authors

منصور، تحسين منصور رشيد
أبو رمان، عبد الله سليمان

Source

المجلة الأردنية للعلوم الاجتماعية

Issue

Vol. 6, Issue 2 (31 Aug. 2013), pp.157-178, 22 p.

Publisher

University of Jordan Deanship of Academic Research (DAR)

Publication Date

2013-08-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

22

Main Subjects

Media and Communication

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الدراسة التعرف إلى المعالجة الصحفية للشؤون الثقافية من خلال تحليل مضمون الملاحق الثقافية في صحيفتين أردنيتين هما الرأي و الدستور.

كما تهدف إلى ايجاد الفروق بينهما في كافة المضامين و كافة فئات التحليل إحصائيا.

و قد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي باستخدام أداة تحليل المضمون التي احتوت على سبع فئات رئيسة ملحق بها (349) فئة فرعية، و تكونت عينة الدراسة من (24) عددا من الصحيفتين تم اختيارها عشوائيا من عام 2009.

و تم التحقق من صدق و ثبات الأداة بالطرق العلمية المعروفة، و استخدم الباحثان عددا من الأساليب الإحصائية لتحليل البيانات كالتكرارات و النسب المئوية و اختبار مربع كاي.

و توصلت الدراسة إلى نتائج مهمة في الشأن الثقافي كان من أبرزها وجود استقرار في حجم النشر في الملاحق الثقافية في الصحيفتين، و اختلاف أساليب المعالجة مع تقاربها في أغلب الأحيان بالإضافة إلى نتائج أخرى ذات فائدة بهذا الخصوص.

Abstract EN

This study aims to identify the press coverage of cultural issues through the analysis of the content of supplements in tow Jordanian newspapers (Alrai and Addustour).

It also aims to find out differences between them in contents and statistical analysis.

The study adopted the descriptive approach using the content analysis, which contained seven major categories with (34) sub-category.

The study sample consisted of (24) issues from the tow newspapers, randomly selected from 2009.

The validity and reliability of the study were verified, using known scientific methods.

The researchers used a number of statistical methods to analyze data such as frequencies, percentages and chi square test.

The study showed some important results in cultural issues; one of the most notable results was the existence of stability in the volume of publishing in the cultural supplements in the newspapers and the using of different methods of treatment in addition to other results of interest in this regard.

American Psychological Association (APA)

منصور، تحسين منصور رشيد وأبو رمان، عبد الله سليمان. 2013. المعالجة الصحفية للشؤون الثقافية في صحيفتي الرأي و الدستور. المجلة الأردنية للعلوم الاجتماعية،مج. 6، ع. 2، ص ص. 157-178.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-334401

Modern Language Association (MLA)

منصور، تحسين منصور رشيد وأبو رمان، عبد الله سليمان. المعالجة الصحفية للشؤون الثقافية في صحيفتي الرأي و الدستور. المجلة الأردنية للعلوم الاجتماعية مج. 6، ع. 2 (2013)، ص ص. 157-178.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-334401

American Medical Association (AMA)

منصور، تحسين منصور رشيد وأبو رمان، عبد الله سليمان. المعالجة الصحفية للشؤون الثقافية في صحيفتي الرأي و الدستور. المجلة الأردنية للعلوم الاجتماعية. 2013. مج. 6، ع. 2، ص ص. 157-178.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-334401

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 177

Record ID

BIM-334401